Philips hoopvol over verkoop tv’s en dvd–spelers VS
Na jaren van rode cijfers in de Verenigde Staten denkt Philips met de verkoop van televisies, dvd–spelers en andere apparatuur eindelijk op de goede weg te zijn. De Amerikaanse activiteiten zijn de afgelopen drie jaar meermalen gereorganiseerd. Die zorgden voor „een solide basis", waardoor Philips in de VS voor de komende jaren „winstgevende groeiambities" kan realiseren.
Tot die stelling kwam directielid Rudy Provoost van de divisie Consumentenelektronica donderdag in Las Vegas. Philips presenteert in de Amerikaanse stad op de jaarlijkse beurs CES zijn nieuwste producten op het gebied van consumentenelektronica.
Provoost bestempelde 2003 als „een succesvol jaar" voor de hele divisie, die wereldwijd onder meer televisies, dvd–spelers en beeldschermen op de markt brengt. Ondanks de hoopvolle verwachting leed de divisie Consumentenelektronica in de VS nog tot oktober verlies. In het derde kwartaal stond de divisie 23 miljoen euro in de min.
Provoost wil niet aangeven hoe het onderdeel in de laatste drie maanden van 2003 heeft gepresteerd. Die gegevens komen pas naar buiten bij de publicatie van de jaarcijfers in februari. Maar het resultaat in Noord–Amerika over het vorige kwartaal ligt „dicht bij break–even", aldus het directielid.
Als dit jaar geen zwarte cijfers worden geschreven, moet de divisie in de VS haar deuren sluiten, stelde Philips–bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee een jaar geleden nog. Volgens het management van de divisdie is het tij in de VS nu structureel gekeerd. Zo heeft Philips een voet tussen de deur gekregen bij diverse winkelketens, zoals Fry’s, Electronics en Sears. Samen met een reeks van nieuwe producten denkt Philips zo de harten van de Amerikaanse consumenten te kunnen veroveren.