Besparingen helpen Procter & Gamble vooruit
CINCINNATI (ANP/BLOOMBERG). De Amerikaanse fabrikant van consumentenproducten Procter & Gamble (P&G) heeft vorig kwartaal onder meer door kostenbesparingen de winst zien toenemen. Ook de hogere prijzen voor scheermesjes stuwden de opbrengsten, zo bleek uit de cijfers die vrijdag werden gepresenteerd.
P&G, producent van merken als Dreft, Gillette, Oral-B en Braun, zag het operationeel resultaat in het vierde kwartaal van zijn boekjaar met 22 procent stijgen tot 3,2 miljard dollar (2,4 miljard euro). Onder de streep hield het concern uiteindelijk bijna 2,6 miljard dollar over, tegen bijna 1,9 miljard dollar een jaar eerder.
P&G zag de omzet met 1 procent dalen in vergelijking met een jaar eerder, tot 20 miljard dollar. Dat kwam voornamelijk door negatieve wisselkoerseffecten. Zonder invloed van de wisselkoersen zouden de opbrengsten met 2 procent zijn gegroeid.