Commentaar: PostNL stimuleert met pakketbezorging op zondag consumentisme onnodig
PostNL begint een proef van drie maanden met het bezorgen van pakketten op zondag. Vier internetwinkels –Coolblue, MyCom, iCentre en Dixons– doen mee. Zij verwachten een forse omzetgroei. Klanten zouden volgens hen op zaterdag minder bereid zijn goederen te bestellen omdat ze een dag langer moeten wachten op de levering van het product. Dat is voorbij als de proef slaagt. Sterker, de bedrijven denken dat klanten kooplustiger zullen worden als ze weten dat de goederen de volgende dag al bezorgd worden.
Ook PostNL ziet voordeel in de pakketbezorging op zondag, ondanks de toeslag van 100 procent die het aan werknemers voor de zondagsarbeid moet betalen. Het bedrijf gaat er namelijk van uit dat meer mensen op zondag thuis zijn, zodat een tweede keer langsrijden niet nodig is. Dat is doordeweeks namelijk nogal eens het geval. Dit spaart kosten. Als de proef slaagt kunnen andere bedrijven straks ook meedoen.
Dit project van PostNL is een nieuwe stap in de ontmanteling van de zondag als rustdag. Net als bij de zondagsopenstelling van winkels blijken vooral commerciële motieven doorslaggevend. Daarmee wordt voorbijgegaan aan andere, belangrijke aspecten.
Voorop staat het Bijbels gebod om wekelijks een vaste rustdag te hebben. Die dag is de mens gegeven om zijn werk neer te leggen en –niet minder belangrijk– om die vrije tijd vooral te wijden aan de dienst aan God. Het is intriest dat veel mensen in onze samenleving zich niets meer gelegen laten liggen aan dit gebod. Maar daarmee heeft het gebod zijn zeggingskracht niet verloren.
Tweede punt is dat de zondagsrust ook bijdraagt aan het sociaal welbevinden van mensen. Wanneer er geen vaste, gemeenschappelijke rustdag meer is, zijn er ook steeds minder momenten waarop bijvoorbeeld gezinsleden met elkaar samen kunnen zijn.
Het is verder ook bizar dat PostNL op maandag geen brieven meer wil bezorgen omdat dit onrendabel zou zijn, maar nu welbewust op zondag pakketten gaat rondbrengen. Is dat niet tegenstrijdig?
Ten slotte kan men zich afvragen of men elkaar niet op hol jaagt. Is het nu werkelijk zo’n probleem dat goederen één keer per week niet binnen 24 maar binnen 48 uur worden bezorgd? Wanneer het om medicijnen en dergelijke gaat, kan men zich dat nog voorstellen. Maar de vier ondernemingen die aan deze proef meedoen, handelen daar niet in.
Zouden klanten zich er werkelijk van laten weerhouden iets te bestellen omdat ze het niet direct de volgende dag in huis kunnen hebben? Als dat echt zo is, dan is de behoefte aan die artikelen niet groot en is het misschien ook niet zo slecht dat ze van aanschaf afzien. Dat is natuurlijk niet in het belang van de vier ondernemingen.
Politici en opinieleiders waarschuwen geregeld voor de doorgeschoten consumptiemaatschappij. Als ze dat echt menen, kunnen ze nu de daad bij het woord voegen en maatregelen nemen met een beroep op de bestaande Zondagswet. SGP´er Dijkgraaf heeft groot gelijk als hij zegt: „Een dag in de week waarop de commercie niet het laatste woord heeft, is van groot belang voor mens en samenleving.”
Lees ook in Digibron:
Postdienst (De Waarheidsvriend, 09-05-1913)