Onderzoeksraad zoekt naar oorzaak achter ramp
DEN HAAG (ANP). De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) onderzoekt niet alleen wat er precies is gebeurd bij een ramp, maar hij wil ook vooral antwoord op de vraag waarom het eigenlijk kon gebeuren. In de achterliggende oorzaken zijn namelijk de systematische bedreigingen voor de veiligheid te vinden, volgens de raad. „Kennis over achterliggende oorzaken kan de veiligheid in de toekomst vergroten. Zodat het niet nog een keer gebeurt”, staat in de doelstellingen van de OVV.
Wie zitten er in de raad?
Mr. Tjibbe Joustra, voormalig coördinator terrorismebestrijding, volgde in 2011 prof. mr. Pieter van Vollenhoven op. De andere twee vaste leden zijn prof. dr. Pauline Meurs, hoogleraar bestuur van de gezondheidszorg en prof.mr.dr. Erwin Muller, hoogleraar veiligheid en recht en onder andere lid van de Adviesraad Nationale Veiligheid. Hij is portefeuillehouder van het onderzoek naar de crash van het toestel van Malaysia Airlines in Oekraïne. De raad heeft verder leden met een specifieke deskundigheid en kan ook andere specialisten inhuren.
Wat onderzoekt de raad?
Elke voorval of incident waarbij (bijna) iets mis ging, terwijl Nederlandse burgers de verantwoordelijkheid voor hun veiligheid in handen hadden gelegd van een bedrijf, instelling of overheid. De raad is objectef, onafhankelijk en onpartijdig.
Wanneer komt er een onderzoek?
De OVV kan op elk moment zelfstandig besluiten dat ze onderzoek wil doen naar een incident of voorval. Maar de raad heeft ook wettelijke verplichtingen om onderzoek te doen. Dat is bijvoorbeeld het geval als zich ernstige incidenten of ongevallen voordoen met burgerluchtvaartuigen. De OVV doet het onderzoek dan namens de Staat. „Zo uitputtend mogelijk, zodat er naderhand geen behoefte meer bestaat aan nog een onderzoek”, aldus de raad.
Zijn er vaker luchtvaartongelukken onderzocht?
Tientallen keren sinds de oprichting van de OVV in 2005. Bekende onderzoeken zijn bijvoorbeeld die naar de crash van een toestel van Afriqiyah Airlines bij Tripoli op 12 mei 2010, waarbij 70 Nederlanders om het leven kwamen. En het neerstorten van een toestel van Turkish Airlines bij Schiphol op 25 februari 2009, toen negen mensen omkwamen.
Legt de OVV ook straffen op?
Nee, de leden van de raad mogen zelfs geen aangifte doen van misdrijven waarvan ze door een onderzoek op de hoogte komen. Gesprekken met OVV-leden moeten volstrekt vertrouwelijk blijven en mogen ook niet in een rechtszaak worden betrokken. Maar er is een uitzondering: in geval van kaping, gijzeling, moord, doodslag of terrorisme is de raad verplicht aangifte te doen.