Martien Timmer: Verkondiging ook op televisie niet schuwen
AMERSFOORT. Er is geen domein waar christenen de Naam van Jezus Christus niet kunnen verkondigen. Dat geldt ook voor de televisie. Het doet het werk via boeken en radio niet teniet, maar is aanvullend, vindt Martien Timmer.
Timmer (51) is 25 jaar directeur van de organisatie 3xM (More Message in the Media) in Amersfoort, een in 1980 opgerichte organisatie die christenen wereldwijd helpt bij het verzorgen van christelijke televisie-uitzendingen. Timmer onderbouwt zijn opvattingen graag met radicale Bijbelse voorbeelden, vaak gelardeerd met de nodige humor en vrolijkheid.
Een tv-uitzending is iets heel ingewikkelds en kostbaars, zegt Timmer. „Je moet beelden verwerken, wat technisch moeilijker is en financieel meer kost. Bovendien is televisie een eigensoortig medium. Het is een middel van amusement waarop je minder serieus en diepgaand bezig kunt zijn dan via de radio of in boeken. Je moet de boodschap nooit aanpassen, maar televisie vereist wel dat de vorm je presentatie dicteert. Verkondiging moet gebeuren door korte zinsdelen en in de vorm van verhalen of gelijkenissen, zoals Jezus Zijn boodschap vaak bracht.”
De Bijbel is het medium van het Woord en het geloof is uit het gehoor, zeggen critici.
„In Romeinen 15:21b zegt Paulus: „Zij aan wie niets over Hem verkondigd was, zullen het zien”, en dat is een Bijbelse onderbouwing voor ons werk. Onder Paulus’ prediking kwamen velen tot geloof, maar ze hadden Paulus wel gezien. Als je het principe van het geloof uit het gehoor eenzijdig doortrekt, kun je net zo goed een gordijn om de preekstoel hangen. Mensen komen tot geloof als ze iets zien, ook hoe christenen hun geloof tastbaar maken.
Er doen zich tegenwoordig ongekende mogelijkheden voor via internet en televisie. In Afrika zijn er effectieve televisieprogramma’s tegen aidsbesmetting. In 2012 ontvingen we in totaal 439.000 reacties, daar zijn we erg dankbaar voor. Door uitzendingen in Ivoorkust gingen meer dan 1 miljoen mensen anders leven, nog afgezien van de velen die voor het eerst een kerk hebben bezocht. Ik denk ook aan de mogelijkheden van Facebook. Indonesië is het tweede land ter wereld, na Amerika, waarvan de inwoners het meest actief zijn op Facebook. We hebben daar een succesvol programma lopen tegen drugs waarop mensen kunnen reageren.”
In reformatorische kring staan velen zeer gereserveerd tegenover het medium televisie.
„De discussie over televisie is door de opkomst van de computer en internet achterhaald en doet geen recht aan de kijk op visuele media. Op internet zijn veel meer negatieve zaken te vinden dan op tv. Afgezien daarvan heb ik die discussie over wel of geen televisie altijd per definitie verkeerd gevonden. Er is geen domein waar je Christus niet kunt verkondigen. Je moet je natuurlijk wel kritisch blijven afvragen of er zich vormen kunnen voordoen die niet verenigbaar zijn met de mogelijkheid van de verkondiging van het Evangelie.”
Timmer noemt twee kernbegrippen van 3xM: het bijeenbrengen van kerken en kerkelijke leiders in het zoeken naar geestelijke en organisatorische eenheid, en de insteek bij sociale noden in het desbetreffende land. „Het eerste is belangrijk om te beseffen wat het is om deel uit te maken van het ene Lichaam van Christus. Het tweede wil zeggen dat kijkers via programma’s geconfronteerd worden met de specifieke noden van hun land.”
In Afrika is bijvoorbeeld de jeugdwerkloosheid gigantisch groot, zo vervolgt Timmer. „Een jonge blinde timmerman vertelt in een van de programma’s hoe hij ondanks zijn blindheid een gewone baan heeft kunnen krijgen. Hij vertelt op ongedwongen wijze dat God hem hierbij geholpen heeft. De ene keer zal het getuigenis duidelijker en scherper zijn dan de andere keer, maar in de programma’s wordt regelmatig zo naar God verwezen.”
Gesloten landen
3xM werkt vooral in Franstalig West-Afrika en Azië, met name in voor het Evangelie gesloten landen. Uit onderzoek blijkt dat er geen christelijke televisie is in verschillende landen die binnen de 10e en 40e breedtegraad vallen, het gebied van de Sahara en Noord-Afrika, alsook grote delen van Azië. Grofweg twee derde van de wereldbevolking woont in dit gebied, dat voornamelijk wordt bevolkt door onder meer moslims, hindoes en boeddhisten.
De werkwijze van 3xM is dat er contact wordt gezocht met kerken en dat zij via lokale partners zendtijd aanvragen. Vaak is dat zelfs onder een specifiek christelijke vlag, terwijl er veel programma’s worden uitgezonden in landen waar de bevolking nagenoeg geheel uit moslims bestaat. „God is groter dan ons denken!”
3xM doet veel aan nazorg. Is dat niet moeilijk in gesloten gebieden?
„Klopt, er publiekelijk voor uitkomen dat iemand van moslim christen wordt, ligt heel gevoelig. Daarom zijn er minder reacties vanuit de meest gesloten landen. Gelukkig hebben we in ieder land nazorgers die met mensen willen praten. We weten dat kijkers door de genade van God de beslissende stap mogen zetten.”