Economie

Nieuwe ronde in prijzenslag supermarkten

Het jaar is amper begonnen en de eerste supermarkt heeft een nieuwe ronde in de al maanden durende prijzenslag ingeluid. Albert Heijn, de aanstichter van de concurrentieslag, kondigde vrijdag in advertenties de hamsterweken aan. De keten biedt producten met eenmalige korting aan als die in grote hoeveelheden worden ingeslagen.

ANP
2 January 2004 12:18Gewijzigd op 14 November 2020 00:51

Volgens kenners is januari traditioneel de maand van de aanbiedingen. „De consumenten komen erachter dat ze met kerst en oud en nieuw veel te veel hebben uitgegeven. Elk jaar zie je dat supermarkten hun klanten dan de winkel in willen trekken met aanbiedingen", aldus deskundige G. Rutte.

De hamsterweken zijn bij AH de opvolger van de bonusacties in voorgaande jaren. „Dit zijn scherpere aanbiedingen dan voorheen in januari", kondigde een woordvoerder van AH aan. Hij wilde niet zeggen hoelang de actieweken gaan duren. Concurrent Laurus (Konmar, Super de Boer en Edah) kon nog niets zeggen over eventuele acties in januari.

Volgens J. Holla van onderzoeksbureau GfK hebben supermarkten niet of nauwelijks ruimte om de prijzen nog verder te verlagen. „Het heeft al zoveel geld gekost. De bodem is bereikt." Ruimte voor eenmalige acties zoals die van AH ziet hij wel.

Rutte denkt daar anders over. „Heel 2004 blijft het januari. Het gaat de ondernemingen om marktaandeel." Volgens hem zijn er veel familiebedrijven als Dirk van den Broek en Jan Linders die het nog een lange tijd kunnen uitzingen. „Daar wordt nog steeds geld verdiend." Ook AH, dochteronderneming van het grote beursgenoteerde Ahold, ziet Rutte doorgaan met de prijsacties.

Omdat klanten de afgelopen maanden al veel met prijsverlagingen zijn geconfronteerd, denkt Rutte dat de acties dit jaar een ander karakter krijgen. „Het gevaar bestaat dat klanten murw zijn geslagen en niet meer weten wie welke prijzen verlaagt. Supermarkten gaan daarom andersoortige acties voeren om klanten te blijven trekken. Bijvoorbeeld voor de helft van het geld naar de Efteling."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer