Binnenland

„Als er wat gebeurt, weten we elkaar te vinden”

Mijn ouders komen uit de Krimpenerwaard, maar ik ben 58 jaar geleden in Gouda geboren. Ik werk als accountant bij de Belasting­dienst. Van 1984 tot 2013 was ik actief voor de hervormde gemeente in Gouda. Eerst in het jeugdwerk, onder andere als jeugd­ouderling. De eerste tijd zat ik in de kerkenraad van de Pauluskerk en vanaf 2000 in de Vredes­kerk in Oosterwei.

14 June 2014 19:47Gewijzigd op 15 November 2020 11:20
Mohamed Massrour uit Gouda. beeld Martin Droog
Mohamed Massrour uit Gouda. beeld Martin Droog

Ik ben nu actief voor de plaatselijke raad van kerken en organiseer de samenwerking met de moskeeën in Gouda. Sinds we in 2000 de Vredes­kerk aan de Dunant­singel in gebruik namen, zijn er contacten met de moskee As-Salaam, schuin aan de overkant. As-Salaam betekent vrede, net als de naam van de kerk.

De raad van kerken stuurde voor elke ramadan een groet naar de moskeeën in Gouda. Normaal gesproken ging dat per post, maar in 2000 zijn we met acht kerk­leden de groet gaan bezorgen aan de overkant. We dachten er zo weer weg te zijn, maar uiteindelijk hebben we dik twee uur in de moskee met elkaar gesproken.

In 2006 is er spontaan een vredes­pad tussen de moskee en de kerk ontstaan. Tijdens een wijkfeest waren beide gebouwen open en kwam iemand op het idee om met waterverf een pad te schilderen tussen de moskee en de kerk. We dachten dat het door de regen weg zou spoelen, maar dat bleek niet het geval. Op initiatief van kunstenaars is het pad een jaar later met wegmarkeringsverf definitief aangebracht.

Niet alleen fysiek is er een verbinding tussen kerk en moskee. Enkele jaren zijn er gesprekken georganiseerd. Het leuke is dat je elkaar gaat bevragen: hoe denken jullie daarover, en vooral: hoe bepaalt je geloof de invulling van het dagelijks leven?

Vlak voor het Offerfeest lazen we met ons gespreksgroepje uit de Bijbel het verhaal dat God Abraham de opdracht geeft om zijn zoon Izak te offeren. In de Koran staat echter dat het Ismaël is die geofferd moest worden. Door het onderlinge gesprek leer je zo ontzettend veel over de ander en over zijn geloof.

Zo heb ik ontdekt dat de islam en het christendom eenzelfde fundament hebben: liefde tot God en liefde tot de naaste. Hoeveel verschillen er verder ook zijn, dat fundament blijft hetzelfde. Dat voelt als een verrijking.

Die ontmoeting moet blijven, ook als er in Gouda een nieuwe, in het oog springende moskee komt. Wat mij betreft ontstaat er tussen de moskee in de voor­malige kazerne en kerken in de buurt ook weer een soort vredes­pad. De boodschap is: je moet elkaar kunnen vinden, zonder bijbedoelingen van evangelisatie of iets dergelijks. Deuren moeten openstaan voor elkaar, al is het maar om af en toe koffie of thee met elkaar te drinken. Als er echt wat aan de hand is, kun je gezamenlijk optreden. Toen Wilders met zijn anti-islamfilm kwam, stonden zowel de deuren van de kerk als die van de moskee open. Hij bereikte in Gouda het tegengestelde effect: zijn optreden bracht ons dichter bij elkaar in plaats dat het ons verder uit elkaar dreef.


„Vredespad tussen kerk en moskee ontstond spontaan”

Als jongetje van 
3 maanden oud ben ik 34 jaar geleden met mijn ouders naar Nederland gekomen. Ik ben geboren in Al Hoceima, een stadje in het noorden van Marokko. Mijn vader en ooms gingen in Frankrijk als gast­arbeider aan de slag. Toen mijn vader eens vrienden in Gouda bezocht, is hij daar blijven hangen.

In de wijk Oosterwei ben ik opgegroeid en naar school gegaan. Na de mbo-opleiding elektro­techniek ben ik in dat vakgebied gaan werken, maar dat was toch niet mijn ding. Ik ging bouwkunde studeren aan de Technische Universiteit in Delft. Inmiddels ben ik zelfstandig ondernemer in de passieve bouwkundige brand­preventie. Een constructie moet niet instorten bij brand.

Daarnaast ben ik vicevoorzitter van de moskee As-Salaam in Oosterwei. Het geloof is voor mij erg belangrijk. Elke vrijdag ben ik in de moskee te vinden en ook doordeweeks probeer ik op de reguliere gebedstijden in de moskee te zijn.

Het geloof is een spirituele reiniging. Het maakt je een beter mens, zeker tegenover anderen. Ik neem dan ook met kracht afstand van extremisten die aanslagen plannen, zoals onlangs in Brussel. De ware islam veroordeelt dat. De jihad betekent eigenlijk iets heel anders. De aller­belangrijkste strijd die gestreden moet worden, is de jihad tegen mijn eigen lusten en begeerten.

Ook in Goudse moskeeën zijn er in het verleden jihadistische ideeën geuit, maar die zijn door onze imams weerlegd. We waken ervoor dat er haat wordt gezaaid in onze moskees. Ik kan mij ook niet herinneren dat er in de moskee ooit iets hatelijks over christenen of ongelovigen gezegd of gepreekt is.

Door iemand als Wilders wordt vaak het verband gelegd tussen ons geloof en crimineel gedrag. Maar die link is er gewoon niet. Ik zou willen dat die criminele jongens in de moskee kwamen, dan konden we wellicht nog invloed op hen uitoefenen. Maar wij zien hen jammer genoeg niet in de moskee.

Helaas is er in de maatschappij, mede door aanslagen van extremisten, een verhuftering ontstaan tegen welke soort geloof ook. Als mensen in de bouw vertellen dat ze naar de kerk of naar de moskee gaan, wordt daar verachtelijk over gedaan. Het is afwijkend geworden als je gelooft. Terwijl geloven juist rust en troost geeft in de chaos van deze wereld.

Het is mooi dat zowel moslims als christenen dat zo ervaren. Dat schept verbroedering. Daarnaast ontstaat er ook respect voor elkaar door in gesprek te gaan en de verschillen tussen de gods­diensten te benoemen.

Toen het vorige moskeebestuur aftrad, heeft het ons op het hart gedrukt om de contacten met de kerk goed te onderhouden. Omdat we nu druk zijn met het realiseren van een nieuw islamitisch centrum, is er wat minder tijd voor ontmoetingen met de kerken. Mocht er onrust zijn, dan weten we elkaar te vinden. Wat dat betreft is Gouda een voorbeeldgemeente voor andere plaatsen.


Lichte groei allochtonen Gouda

De gemeente Gouda telt:

  • 29 gebouwen met een reli­gieuze functie, waarvan 22 kerken. Verder zijn er drie moskeeën en drie overige religieuze gebouwen.

  • 171 inburgeraars, van wie 
84 uit Marokko, 18 uit Somalië, 10 uit China, 9 uit Joegoslavië en 5 uit Iran.

  • 70.945 inwoners. Ruim driekwart van hen is autochtoon en iets meer dan 23 procent allochtoon. Het aantal allochtone inwoners nam de afgelopen jaren licht toe, vooral in de Marokkaanse bevolkingsgroep.

  • 6817 allochtonen van Marokkaanse afkomst. De meeste Marokkanen wonen in de relatief nieuwe wijk Goverwelle (1454). Daarna komen Korte Akkeren (1322) en Gouda-Oost (1043). In de laatste wijk, waar ook de buurt Oosterwei onder valt, is het aandeel inwoners met een allochtone afkomst het hoogst. Marokkanen vormen daar 30 procent van het totale aantal inwoners.

  • 242 gevallen van jeugdoverlast in de eerste vier maanden van dit jaar. In dezelfde periode van 2013 waren dat er nog 349. Uit de landelijke Marokkanenmonitor blijkt dat het aantal van een misdrijf verdachte Marokkaanse jongeren tussen 2009 en 2012 met 13,8 procent is gedaald.


serie Moslim in de biblebelt

Dit is de derde aflevering in een serie over moslims in de biblebelt. Volgende week zaterdag deel 4.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer