Binnenland

Landelijk politienummer 0900–8844 beter bereikbaar

De bereikbaarheid van het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP) 0900–8844 is het afgelopen jaar opnieuw verbeterd. Dat meldde maandag het Nederlands Politie Instituut (NPI).

ANP
29 December 2003 16:16Gewijzigd op 14 November 2020 00:50

De bereikbaarheid is volgens bureau Telan, dat de kwaliteit van het nummer regelmatig peilt, opgelopen tot bijna 100 procent. Van de gesprekken wordt volgens de onderzoekers 92 procent binnen 20 seconden beantwoord, bij 96 procent van de gesprekken gebeurt dat binnen 30 seconden en bij 99 procent is dit in 45 seconden het geval. „84 procent van de bellers heeft binnen 45 seconden een politiemedewerker aan de lijn", stelt het NPI.

0900–8844 werd in 2000 ingevoerd om het alarmnummer 1–1–2 te ontlasten. Op de slechte bereikbaarheid was vooral in het eerste jaar na de oprichting veel kritiek.

In de regionale callcenters van de politie werken op dit moment ruim achthonderd medewerkers om het belverkeer in goede banen te leiden. Het aantal telefoontjes is in 2003 explosief gestegen. Vorig jaar werd nog 7,2 miljoen keer naar 0900–8844 gebeld. Dit jaar gaat het om 8 miljoen bellers.

Volgens een woordvoerder is het landelijke nummer steeds bekender aan het worden, maar groeit het aantal bellers ook door de toename van het mobiele telefoonverkeer. Meer mensen meldden dezelfde brand of hetzelfde ongeval. Ook belt een aantal mensen, volgens de zegsman „voor steeds gekkere dingen". Opmerkelijke vragen zijn onder meer: „Mijn televisie werkt niet en kunt u mij daarbij helpen? „Weet u het telefoonnummer van mijn grootmoeder in Groningen?"

Op medewerkers van de callcenters wordt volgens de zegsman ook steeds vaker een beroep gedaan door mensen die in geestelijke nood verkeren en een luisterend oor vragen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer