Vertellen op de zondagsschool: met hoofd, hart en handen
Kinderen komen naar de zondagsschool om te leren dat ze vanwege hun zonde en schuld de Heere Jezus als hun Zaligmaker nodig hebben, aldus onderwijzeres Gewieke Brons uit Bodegraven. „De vertelling is een middel van de Heilige Geest om de Heere te leren kennen in Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus.”
Brons, oud-leidinggevende van de zondagsschool in Sint-Annaland, zei dit zaterdag in haar referaat op de jaarvergadering van de Bond van Hervormde Zondagsscholen, in Putten. Luisterend leren in de gemeente begint volgens haar bij de zondagsschool.
Ds. Donselaar
Met het thema ”Luisterend leren” werd ingegaan op het thema van vorig jaar. Toen sprak ds. J. Joppe, predikant van de hersteld hervormde gemeente te Woudenberg, over ”Altijd leerling”.
Ds. Joppe trad zaterdag af als hoofdbestuurslid. Twaalf jaar maakte hij deel uit van het hoofdbestuur van de zondagsscholenbond, waarvan de meeste jaren als hoofdredacteur van het maandblad Onze Hervormde Zondagsschool. Als zijn opvolger werd benoemd ds. N. A. Donselaar, predikant van de hersteld hervormde gemeente te Nijkerk. Bij de bond zijn ongeveer 300 verenigingen aangesloten.
Actie
De financiële actie ”Eye on the child” (Oog voor het kind) die de zondagsscholenbond afgelopen jaar hield met ondersteuning van de Gereformeerde Zendingsbond (GZB), heeft bijna 25.000 euro opgebracht. Komend jaar start de bond een actie samen met de stichting Hulp Oost-Europa voor het kinderwerk in Oost-Europa.
Vertellen
Gewieke Brons vertelde hoe zij de vertelling op de zondagsschool voorbereidde en hoe de boodschap over te brengen. „Maak daarin keuzes”, zei ze. „Kies één of twee dingen uit het verhaal die jou aanspreken en die je de kinderen wilt meegeven. Let er wel op dat die dingen passen bij de kinderen van de groep.”
Ze ging na hoe ze in haar vertelling leerelementen verwerkt. Het gaat om hoofd, hart en handen, zo stelde ze. Het vertellen van verhalen is een heel oude, menselijke manier om kennis, ervaringen en gevoelens op te roepen en te delen met anderen. „Het vertellen van verhalen en het luisteren ernaar zet onze rechter- en linkerhersenhelft aan het werk. Hierdoor versmelt de kennis met emotie en blijft het beter hangen.”
Vertellen leert volgens haar om goed te luisteren. Verder werkt het leesbevorderend en stimuleert het kinderen om ook zelf te vertellen en door te vertellen. „Denk goed na over de plaats waar je het leerelement in de vertelling aan de orde wilt stellen en zoek materiaal of voorbeelden om het leerelement te verduidelijken. Maak je verhaal beeldend. Zo neem je de kinderen mee in het verhaal, alsof ze er zelf bij zijn. Maak ook gebruik van sfeer en lichaamstaal. Laat iets van jezelf zien in het verhaal. Dat maakt het verhaal persoonlijk.”
In enkele workshops werden elementen uit haar referaat verder uitgewerkt.
Gebed
„Zaaien met ontvangende handen gebeurt in afhankelijkheid van de Heilige Geest en vraagt om voortdurend gebed”, zei bondsvoorzitter ds. P. van Duijvenboden uit Apeldoorn. In zijn openingswoord stond hij stil bij Handelingen 1, waarin wordt opgeroepen van Hem getuige te zijn, tot aan het einde der aarde. „Houdt daaraan vast in uw vertelling.”
Lees ook: Ds. Joppe: Zondagsschool belangrijk als leerschool