Arctic Sunrise lag 8,5 maand aan de ketting
AMSTERDAM (ANP). Na bijna driekwart jaar mag Greenpeaceschip Arctic Sunrise vertrekken uit de haven van Moermansk. De Russen laten het schip, dat onder Nederlandse vlag vaart, gaan. Een tijdlijn:
18-19 september 2013: Activisten van de Arctic Sunrise protesteren bij een boorplatform van staatsoliebedrijf Gazprom bij Nova Zembla. De Russische kustwacht arresteert alle 30 opvarenden, onder wie de Nederlanders Faiza Oulahsen en Mannes Ubels. Het schip wordt naar de haven van Moermansk gesleept. Aan land worden de betogers aangeklaagd voor piraterij. Daarop staat tot 15 jaar celstraf.
Oktober 2013: Nederland begint eerst internationale arbitragezaak om het schip en de bemanning vrij te krijgen en stapt vervolgens naar het Internationaal Zeerechttribunaal. De Russen werken niet mee; zij vinden dat hun eigen rechters daarover gaan. De Russen erkennen het gezag van het tribunaal niet.
November 2013: De zaak bij het Zeerechttribunaal begint. Nederland betoogt dat schip en opvarenden moeten worden vrijgelaten zolang de arbitrage loopt. Rusland schittert door afwezigheid. Op 22 november stelt het tribunaal Nederland vrijwel helemaal in het gelijk. Rusland moet de Greenpeace-activisten en hun schip vrijlaten, zolang de arbitragezaak loopt. De Russen laten in het midden wat zij met de uitspraak doen. Onderwijl is de bemanning van het schip op borgtocht vrijgelaten. Ze moeten echter wel in Sint-Petersburg blijven, waar ze gevangen zaten.
December 2013: Rusland neemt een amnestiewet aan en besluit de activisten niet langer te vervolgen. Ze komen vrij. Oulahsen en Ubels reizen naar Nederland. De Arctic Sunrise blijft achter in Moermansk.
Maart 2014: Greenpeace klaagt bij de Russen dat ze het schip echt terug wil. Een Russisch onderzoek naar de hele zaak duurt naar de mening van Greenpeace te lang. Ze vrezen dat de oude ijsbreker slecht onderhouden wordt en daardoor (onherstelbaar) beschadigd kan raken.
6 juni 2014: De Russen geven de Arctic Sunrise vrij. Het schip mag vertrekken, maar het is onduidelijk of de staat van het schip dat toelaat.