Tank benzine kost in 2004 2 euro meer
Een volle tank benzine wordt met ingang van 1 januari ruim 2 euro duurder. Voor dieselrijders is de verhoging iets minder, maar nog altijd dik 1,50 euro.
Dat blijkt uit berekeningen van brancheorganisatie Bovag. De hogere kosten zijn het gevolg van de verhoging van de accijnzen die de overheid elk jaar doorvoert. Het loont volgens de brancheorganisatie dus de moeite nog even voor de jaarwisseling de tank vol te gooien.
Met ingang van 1 januari worden de accijnstarieven op benzine en diesel aangepast aan de jaarlijkse indexatie. Die indexatie wordt door de overheid beschouwd als een soort inflatiecorrectie. Frappant is dat de prijzen van motorbrandstof juist worden meegenomen in de berekening van de inflatie.
De accijns op euroloodvrije benzine stijgt per 1 januari met 3,5 eurocent per liter inclusief BTW. Voor diesel is dat 2,7 eurocent. Dat is het gevolg van een accijnsverhoging van 1,5 eurocent per liter benzine en van 0,8 eurocent per liter diesel door de jaarlijkse indexatie, in combinatie met het per 1 januari beëindigen van de accijnsstimuleringsregelingen voor laagzwavelige diesel en benzine. Die laatste maatregel laat de accijns stijgen met iets meer dan 1,4 eurocent per liter.
In 2004 gaat de bezitter van een benzineauto die het nationaal gemiddelde van 13.000 kilometer per jaar rijdt, bij een gemiddeld verbruik van 1:13 dus 35 euro meer aan accijns betalen. Voor een dieselauto is dat zelfs 45 euro (op basis van 30.000 kilometer, gemiddeld verbruik 1:18). Uitgaande van de huidige marktprijs van 1,12 euro per liter euroloodvrij wordt dan
74 procent van de benzineprijs bepaald door overheidsbelastingen (accijns, voorraadheffing en BTW).
De Bovag-afdeling Branche Behartiging Tankstations (BBT), brancheorganisatie voor pomphouders, pleit al jaren voor afschaffing van de automatische indexatie. Andere landen kennen die ook niet. „Voor je het weet lopen de prijsverschillen met het buitenland weer huizenhoog op. Daarvan zijn de pomphouders in de grensstreek dan de dupe. Wij vinden dat er Europese accijnzen moeten komen, zodat er sprake is van eerlijke concurrentie. Een ander groot voordeel is dat dan voor een eventuele Europese kilometerheffing ook geen ingewikkelde systemen en tolkastjes in de auto nodig zijn”, aldus Erik de Vries, secretaris van de BBT.