Binnenland

Saudische pr-bureaus profiteren van boycot

JEDDAH (ANP). De beslissing van de Saudische overheid Nederlandse bedrijven te boycotten, pakt goed uit voor pr-bureaus in het Arabische land. De nieuwssite Arabnews meldde woensdag dat dergelijke kantoren hun handen vol hebben aan opdrachten om het imago van Nederlandse bedrijven op te poetsen. Campagnes moeten er voor zorgen dat de bevolking zich niet tegen de bedrijven keert.

28 May 2014 14:46Gewijzigd op 15 November 2020 10:59
PVV-leider Wilders. beeld ANP
PVV-leider Wilders. beeld ANP

Veel Nederlandse bedrijven zijn bang dat hun verkopen inzakken door het optreden van Geert Wilders. Pr-bureaus monitoren de Saudische pers en kunnen snel optreden als de publieke opinie dreigt te verslechteren. Volgens Ahmed Abdullah van een pr-kantoor in Jeddah stromen de opdrachten binnen. „Er is grote vraag van Nederlandse firma’s voor crisismanagementprojecten om hun belangen in Saudi-Arabië te beschermen”, zei hij tegen Arabnews. „De contractwaarde van zo’n project is al snel meer dan 20.000 dollar.”

Volgens dr. Fadal Abu Al-Ainan, economisch adviseur van meerdere Saudische bedrijven, is de private sector in zijn land langzaam met het instellen van sancties. Verscheidene bedrijven weigeren zelfs en kiezen er juist voor de gemeenschappelijke belangen te beschermen die ze met Nederlandse firma’s hebben. Wel heeft hij een waarschuwing. „We zullen een grote campagne zien gericht op klanten op de Saudische markt om niet langer Nederlands te kopen als de Nederlandse regering weigert stappen te nemen tegen Wilders.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer