Ahold-topman wil meer open Europese markt
AMSTERDAM (ANP). Ahold-topman Dick Boer wil dat de Europese Unie zich komende jaren meer gaat focussen op het ontwikkelen van een open Europese markt.
„Europa is heel snel gegroeid na de val van de Muur. Dat moet je absorberen”, zegt Boer maandag in een interview in het Financieele Dagblad (FD). „Die markt van 500 miljoen mensen in 28 landen laten werken. Dat is een doel op zich. Niet nog meer doen dan we hebben afgesproken.”
Ahold, het bedrijf achter onder meer Albert Heijn en bol.com, is in verschillende Europese landen actief. „We praten heel veel met Brussel en de terugkerende vraag is of Europa niet te veel met de verkeerde dingen bezig is”, zegt Boer. „Er is nog geen echte open markt. Als we de obstakels weghalen, de concurrentie vergroten en het speelveld verbreden, gaan de prijzen omlaag. Dat is een goede manier om de Europese motor weer aan de gang te krijgen.”
Boer zegt zich zorgen te maken over de toenemende neiging van EU-landen om de markt af te schermen. „Ik maak mij grote zorgen over de neiging om ondernemingen die uit een ander land komen geen gelijk speelveld te gunnen. Op die manier gaat iedereen toch weer terug naar zijn eigen interne marktje. Dat is een groot gevaar.”
De Ahold-topman pleit in de krant onder meer voor voordelig betalingsverkeer in Europa, vrij verkeer van handel en diensten, een uniform vestigingsbeleid. „Als je alleen al kijkt naar het extra papierwerk dat nodig is om goederen van Nederland naar België te vervoeren.”
Europa is nog altijd een rijk deel van de wereld, maar de vergrijzing slaat toe, zo waarschuwt Boer. Het kan gewoon beter, vindt hij. „Toen ik 10 jaar geleden in de VS kwam, had ik het idee dat we hier vooropliepen. Internet, dataverkeer, telefoon waren in Europa sneller dan in de VS. Nu is het daar allemaal moderner. In de technologie zit de toekomst. We laten daar waanzinnige kansen liggen.”