Economie

RD-test: elektrische scooter volwaardig alternatief voor scooter op benzine

APELDOORN. Elektrische scooters zijn inmiddels een volwaardig alter­natief voor de benzine­variant en voor korte auto­ritjes. Ze zijn schoon, stil, snel, comfortabel en hebben een ruimschoots toereikende accucapaciteit.

Redactie consument
10 May 2014 11:45Gewijzigd op 15 November 2020 10:37
Het testpanel van het RD tijdens de test. beeld RD, Henk Visscher
Het testpanel van het RD tijdens de test. beeld RD, Henk Visscher

Dat blijkt uit een scootertest die het Reformatorisch Dagblad zaterdag publiceert. „In drie jaar tijd hebben elektrische scooters grote stappen voorwaarts gemaakt”, merkte test­panellid Dik Evertse, die al eerder met elektrische scooters heeft gereden.

Actieradius

Met een actieradius (de afstand die een scooter op een volle accu kan rijden) van 120 kilometer of zelfs meer, is het belangrijkste nadeel van elektrische scooters uit de weg geruimd. Om de haverklap met een lege accu langs de weg staan, is er met de hedendaagse modellen niet meer bij.

Elektrische scooters zijn stil en schoon, zeker wanneer ze opgeladen worden met groene stroom. Ook met grijze stroom is de elektrische scooter nog steeds drie keer zo schoon als een viertakt­benzinevariant die als milieuvriendelijk te boek staat.

Daarmee kunnen de elektrische scooters een belangrijke bijdrage leveren aan de luchtkwaliteit. De stedelijke lucht is zo vervuild dat daardoor jaarlijks duizenden mensen vroegtijdig overlijden, wijst onderzoek uit. Een van de problemen voor de luchtkwaliteit is dat een nieuwe benzine-
scooter meer fijnstof mag uit­stoten dan een auto.

Gemeenten, waaronder Nijmegen, Den Haag en Leeuwarden, subsidiëren om die reden de aanschaf van elektrische scooters door particulieren en bedrijven.

In verschillende gemeenten heeft vanaf vandaag de actie SOSlucht plaats. De actie gaat van start in Amsterdam en Heemskerk. Bunnik en Zeist volgen maandag.

Prijs

Aan de scootertest van deze krant deden zes merken mee: Ebretti, Govecs, Peugeot, Nimoto, Sym en Emco. Grootste nadeel van de elektrische scooter is de prijs. Zo kost de ‘gewone’ Peugeot Vivacity 1799 euro, terwijl voor de elektrische E-Vivacity 4375 euro moet worden betaald. Hiertegenover staat dat de scooter gerust 50.000 kilometer meegaat.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer