Na Google verwijdert ook Yahoo advertenties prolifegroepen
Het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo heeft advertenties van prolifegroeperingen verwijderd die verschenen als gebruikers zochten naar abortusklinieken. Yahoo volgt daarmee Google dat eerder deze maand hetzelfde deed.
Dat schrijft technologiesite Cnet. Yahoo werd op de vingers getikt door de prochoicebewegingen UltraViolet en Naral Pro-Choice America. Die stelden dat de advertenties misleidend zijn en daarom in strijd zijn met het beleid van Yahoo.
Gebruikers die zochten naar abortusklinieken kregen na het intoetsen van die zoekterm advertenties te zien die leken te verwijzen naar een kliniek, maar in werkelijkheid naar de website van een prolifeorganisatie voerden. Yahoo zegt een aantal van dergelijke advertenties te hebben verwijderd.
Veel prolifeorganisaties maken er geen geheim van dat ze deze advertenties plaatsen. Zo voert Online for Life voortdurend campagne om „baby’s te redden”. Daarvoor gebruikt Online for Life „innovatieve internetmarketing”, in een poging vrouwen die een abortus willen plegen te bereiken en ze naar een zwangerschapscrisiscentrum te begeleiden.
Google verwijderde eerder deze maand overigens niet alle advertenties van prolifegroeperingen. Een woordvoerder van Google liet vrijdag desgevraagd weten dat ze niet op specifieke gevallen willen ingaan, maar dat er alleen enkele advertenties zijn verwijderd die leiden naar sites die niets met de zoekterm te maken hebben.
Toch is het gejuich van Naral Pro-Choice America nogal voorbarig. Een prolifeblogger op newsbuster.org vermeldde deze week dat bij de hem bekende prolife-organisaties niet één advertentie geweigerd is door Google.
Andere prolifesites bevestigen dat. Ook een nieuwssite over zoekmachines stelt dat Google zijn beleid rond abortusadvertenties niet heeft aangepast. En of de teksten ervan werkelijk zo misleidend zijn, is nog de vraag. De voorbeelden die Naral Pro-Choice America daarvan toont, zijn bepaald niet allemaal overtuigend. Wie nu zoekt naar een abortuskliniek, treft de prolifeadvertenties in elk geval nog aan.
Volgens Searchengineland mogen prolifeorganisaties nog steeds advertenties plaatsen in de context van zoektermen over abortus. Daarin mogen ze gewoon alternatieven voor abortus promoten, als er maar geen sprake is van misleiding.
Omgekeerd verschijnen er ook advertenties van abortusklinieken wanneer gebruikers zoeken naar een zwangerschapscrisiscentrum, zo toont Searchengineland aan. In dergelijke centra worden geen abortussen aangeboden, maar krijgen zwangeren juist begeleiding vanuit een prolifegedachte.