Stiltecampagne voor dodenherdenking slaat aan
ROTTERDAM (ANP). Steeds meer bedrijven en organisaties ondersteunen de campagne van het Nationaal Comité 4 en 5 mei om de 2 minuten stilte op 4 mei om 20.00 uur in ere te houden. Niet alleen de Nederlandse Spoorwegen en Rijkswaterstaat roepen mensen die onderweg zijn daartoe op, ook op het internet is in toenemende mate aandacht voor de stilte tijdens de dodenherdenking.
Bij de NS worden dit jaar voor 20.00 uur 325 treinen stilgezet en Rijkswaterstaat roept mensen via borden boven de weg op om voor 20.00 uur de auto op een parkeerplaats neer te zetten. Uit een eerder gepubliceerd Nationaal Vrijheidsonderzoek bleek al dat 93 procent van de mensen 2 minuten stilte in acht neemt.
Volgens het comité komt dat mede omdat veel overheidsorganisaties, bedrijven en maatschappelijke organisaties meedoen aan de twee minuten stilte. „Je hoeft niet thuis te zitten. Herdenken kan overal: onderweg, in een hotel, restaurant, sportcentrum of recreatiepark”, aldus een woordvoerder van het comité. Rond 20.00 uur op 4 mei volgen ongeveer 5 miljoen mensen via de televisie of radio de nationale dodenherdenking op de Dam in Amsterdam.
Op internet gaan diverse websites even op zwart of staat op de homepage een gedicht. „We weten dat van fok.nl, dagblad Metro en Classic FM. Dit jaar doen ook National Geographic Channel, Fox, Fox Sports, 24Kitchen en Fox Life hieraan mee”, aldus de woordvoerster. Op Twitter roepen mensen al langere tijd anderen op om 2 minuten stil te zijn. Dit jaar wordt voor het eerst in de wereld een WhatsApp-stilte gehouden. Het is de bedoeling dat mensen dan 2 minuten lang WhatsApp niet gebruiken.