Kerk & religie

Colloque Biblique Francophone: oudtestamentische middelaars brengen alleen tijdelijke verlossing

SAINTE-FOY-LÈS-LYON. In het Oude Testament en ook in de Psalmen komen verschillende middelaarsfiguren voor. Deze oudtestamentische middelaars kunnen alleen voor een tijdelijke en gedeeltelijke verlossing zorgen, aldus James Hely Hutchinson. De echte verlossing moest nog komen.

Van een medewerker
24 April 2014 09:54Gewijzigd op 15 November 2020 10:16
Groepsfoto van de deelnemers aan de Colloque 2014. Beeld Gerrit van Dijk
Groepsfoto van de deelnemers aan de Colloque 2014. Beeld Gerrit van Dijk

Hutchinson behandelde woensdag op de Colloque Biblique Francophone in het Franse Sainte-Foy-lès-Lyon het derde deel van het boek der Psalmen (73-90). Deze psalmenreeks is volgens de Brusselse oudtestamenticus een „opeenstapeling van narigheid, depressie en verlatenheid.” Het „dieptepunt” is Psalm 89, waar de God van het verbond van ontrouw wordt beschuldigd.

Pas in het vierde deel van de Psalmen komt de „oplossing” van de ellende. Dit vierde deel wordt ingeluid door Psalm 90, van de oudtestamentische „middelaar” Mozes. Volgens Hutchinson gaat het in Psalm 90 tot 107 vooral om het middelaarschap. Zo herinneren Psalm 93 en 102 aan de lijdende Knecht des Heeren in het tweede deel van Jesaja. In Psalm 93 wordt, net als in de profetieën van Jesaja, de allesomvattende heerschappij van Jehova beleden.

Ex-moslim

Tijdens de conferentie werden de avondoverdenkingen gehouden door E. M. Hashim. Deze ex-moslim, die opgroeide in een strengislamitisch gezin in Noord-Afrika, werd christen toen hij in Frankrijk aan een technische universiteit studeerde. Na een studie theologie in Engeland werd Hashim voorganger van een gereformeerd-evangelische gemeente in Frankrijk.

Woensdagavond hield hij een overdenking met de titel: ”Hoe kunnen wij in onze huidige westerse samenleving de Heere dienen?” Hashim benadrukte dat de uitoefening van het profetenambt voor Jeremia in een tijd van „Godontkenning” zo moeilijk was dat hij alleen kon doorgaan vanwege de roeping van God. Ook al ziet Jeremia in zijn 42-jarige loopbaan geen enkele vrucht, toch blijft hij zijn boodschap onverkort en onveranderd doorgeven.

Tranen

Volgens Hashim is Jeremia’s tijd vergelijkbaar met de situatie waarin predikanten nu moeten werken. Wie als prediker staande wil blijven, moet ervan overtuigd zijn dat God hem heeft geroepen en bestemd (gepredestineerd) tot het ambt. Gods dienaar behoeft niet een boodschap te fabriceren, omdat God Zelf in die boodschap zal voorzien (provisie). God beschermt hem (protectie) en geeft kracht (potentie) om het Woord onverbloemd te spreken.

Predikanten moeten scherp zijn, aldus de ex-moslim, maar –net zoals Jeremia– met tranen in hun ogen. „Wat is de crisis van onze kerken? Het uitdenken van programma’s en methodes. Maar God wil geen systemen en methodes, Hij wil getrouwe mannen en vrouwen die nooit beroemdheden zullen worden, omdat zij de impopulaire boodschap onverbloemd brengen.”

In het Franse Sainte-Foy-lès-Lyon, een voorstad van Lyon, heeft tot en met donderdag de jaarlijkse Colloque Biblique Francophone plaats. Deze krant doet verslag. Vandaag de derde aflevering.


Lees ook:

„Psalm 1 en 2 bepalend voor verdere opbouw Psalmenboek”,

Roepingsvisioen Jesaja als bondigste samenvatting van wat calvinisme is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer