„Vertrouwen in goed doel fors gedaald”
Redactie binnenland
AMSTERDAM. Het vertrouwen in veel goede doelen is sinds 2012 fors gedaald. Redenen daarvoor zijn onder meer affaires rond geldbesteding.
Dat stelde merkadviseur Hendrik Beerda gisteren. Hij maakte de resultaten van een tweejaarlijks onderzoek onder 3000 Nederlanders bekend.
Van de goede doelen zag 70 procent in twee jaar tijd zijn draagvlak afnemen. Over de betrouwbaarheid, de zorgvuldigheid van de geldbesteding en de kwaliteit van de organisatie ontstaan steeds meer twijfels onder de bevolking, meldt Beerta. Natuur- en milieuorganisaties zagen hun draagvlak slinken, Milieudefensie uitgezonderd.
„In de afgelopen tijd zijn de goede doelen veelvuldig in het nieuws geweest door affaires rond de besteding van hun geld, bijvoorbeeld aan directiesalarissen. Ook de ongebreidelde inzet van ambassadeurs en de steeds commerciëlere marketingactiviteiten schaden het vertrouwen”, aldus Beerda. Desgevraagd licht hij toe: „Goede doelen kunnen doorslaan in hun professionaliseringsslag. Ze kunnen te veel op bedrijven gaan lijken. De afgelopen jaren hebben goede doelen te pas en te onpas beroemdheden ingezet. Dat heeft risico’s. Als een beroemdheid in de fout gaat, kan dat zijn weerslag hebben op een goededoelenorganisatie.”
KWF Kankerbestrijding is het goede doel met de sterkste naam. „De reputatie van KWF heeft door de rel rond het sponsorevenement Alpe d’HuZes weliswaar een knauw gekregen, maar het merk blijkt tegen een stootje te kunnen.” Op nummer twee staat KiKa (dat geld inzamelt voor de bestrijding van kinderkanker), gevolgd door het Nederlandse Rode Kruis, het Wereld Natuur Fonds en de Nederlandse Hartstichting. Het Leger des Heils staat op de achtste plaats.
In het segment ”internationale hulp” staat Artsen zonder Grenzen op één als het gaat om merkkracht. Het draagvlak voor Kerk in Actie (op plaats 18) is met 14 procent „fors” gedaald. Het draagvlak voor Woord en Daad (plaats 22) steeg met 12 procent; voor Dorcas (plaats 21) bleef dat ongeveer gelijk.