Belgische boeren vrezen prijsdruk AH
BRUSSEL. Belgische boeren zijn niet blij met de prijsdruk die door de komst van Albert Heijn naar België steeds verder wordt opgevoerd. Volgens de boeren worden leveranciers door de supermarkten onder druk gezet om hun prijzen te verlagen en wordt het steeds moeilijker om een „correcte prijs” te krijgen.
Onlangs bleek uit een onderzoek dat Albert Heijn in België als een prijsvechter wordt gezien. De prijzen in een gebied waar een AH is, liggen soms 10 procent lager dan in een streek waar de Nederlandse grootgrutter niet is neergestreken. De aanwezigheid van een Albert Heijn werkt dus een prijzenoorlog, voorheen weinig gebruikelijk in België, in de hand.
Volgens het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) vrezen boeren „in een neerwaartse spiraal” te komen, maar durven ze niet te weigeren voor lagere prijzen te leveren uit angst om afzet te verliezen, vooral als Albert Heijn verder groeit. De Nederlandse supermarktketen zet vooral Nederlandse producten in het schap, terwijl de Belgische branchegenoten meer binnenlandse producten verkopen. Als AH groeit, zullen de Belgische boeren sowieso minder afzetten, is de vrees.
De Belgische Boerenbond zegt dat de situatie „niet langer houdbaar” is. Volgens de bond geldt het voordeel dat consumenten hierbij behalen slechts voor de korte termijn. „Over tien jaar wil geen kat meer boeren. Van waar zal de voeding dan komen? Wat zal de kwaliteit zijn?”
Albert Heijn opende in 2011 zijn eerste winkel in België. Inmiddels heeft het Nederlandse bedrijf er twintig supermarkten. Het Financieele Dagblad (FD) schrijft woensdag dat het marktaandeel van Albert Heijn nu 2 procent is.
Albert Heijn kreeg in Nederland de afgelopen jaren regelmatig kritiek van boeren en tuinders. Toen de keten in 2012 zijn leveranciers eenzijdig een betalingskorting van 2 procent oplegde, protesteerden boze boeren bij het hoofdkantoor in Zaandam. Ze beschuldigden Albert Heijn van misbruik van zijn machtspositie.