Dure supermarkt jaagt met prijzenoorlog klanten weg
Supermarkten die zich richten op een goede service en een breed assortiment, kunnen zichzelf wel eens in de vingers snijden tijdens de prijzenoorlog.
Doordat supermarkten voortdurend op goedkope producten wijzen, worden klanten meer en meer prijsbewust. Dat gaat ten koste van de waarde die consumenten hechten aan de kwaliteit van een supermarkt. Dat maakte het Erasmus Food Management Instituut (EFMI), onderdeel van de universiteit in Rotterdam, vrijdag bekend.
De onderzoekers meten sinds begin 2002 in hoeverre consumenten letten op de kwaliteit en de prijzen bij supermarkten. „Sinds de start van onze maandelijkse metingen hebben wij nog niet zo’n sterke daling van de kwaliteitsgevoeligheid van boodschappers meegemaakt”, aldus M. van Aalst, directeur onderzoek bij het EFMI.
Van Aalst betwijfelt dan ook of de servicegerichte supermarkten baat hebben bij een prijzenoorlog. Deze ketens moeten het hebben van klanten die een goede dienstverlening belangrijk vinden, terwijl de klanten door de huidige prijzenslag „eenzijdig met lage prijzen” worden opgevoed. Dat werkt in het voordeel van goedkope ketens, zoals Aldi en Dirk van den Broek.
De prijzenoorlog die supermarkten momenteel uitvechten, werd dit najaar ingeluid door Albert Heijn. Dit is een van de ketens die mikken op servicebewuste klanten, net als onder meer Konmar en Super De Boer.
Supermarktketen Dirk van den Broek overweegt in de huidige prijzenslag een nieuw wapen in te zetten. De keten heeft het idee om bij concurrenten een mobiele kassa buiten de uitgang te zetten. Klanten kunnen dan direct laten berekenen of zij meer hebben betaald dan bij Dirk.
Of en wanneer Dirk het idee doorzet, is niet duidelijk. „Wij hebben zo’n plannetje bedacht, maar we hebben het in de koelkast gezet. Mijn broers en ik hebben er wat ruzie over gehad. Zij vinden het niet zo’n kies plan”, zei mede-eigenaar D. van den Broek.
Volgens het plan zit een kassamedewerkster van Dirk van den Broek in „een pausmobielachtige opstelling” voor de deur van een concurrent. Van den Broek is niet bang dat zoiets verkeerd uitpakt. Veel parkeerplaatsen bij een supermarkt zijn niet van de vestiging maar van de gemeente.