Binnenland

Schuldhulpverlening in Rotterdam verbeterd

ROTTERDAM (ANP). Rotterdammers met problematische schulden worden bij de Kredietbank Rotterdam (KBR) nu veel beter geholpen dan 3 jaar geleden. Dat komt vooral door een betere communicatie met cliënten en werkafspraken met andere hulporganisaties.

17 March 2014 10:32Gewijzigd op 15 November 2020 09:26

Tot die conclusie komt maandag de plaatselijke ombudsman Anne Mieke Zwaneveld in een rapport over de dienstverlening bij de kredietbank. Drie jaar geleden uitte Zwaneveld nog veel kritiek over de gang van zaken bij de KBR. De schulden van cliënten namen toen alleen maar toe in plaats van af.

„Veel Rotterdammers met problematische schulden kunnen op dit moment rekenen op snelle en effectieve hulp bij het oplossen van hun ergste financiële nood”, aldus Zwaneveld.

In 51 procent van de gevallen komt er een regeling met een cliënt tot stand. Landelijk ligt dat gemiddeld op 38 procent. „In 73 procent van de gevallen wordt vervolgens na 3 jaar een schone lei bereikt. Landelijk is dat 69 procent”, aldus de ombudsman.

Zij constateert dat cliënten nu beter weten wat hun eigen verantwoordelijkheden zijn, van wie ze hulp kunnen verwachten bij het compleet maken van hun dossier en wat de kredietbank voor hen kan betekenen. „De werkprocessen bij de kredietbank zijn op orde en de medewerkers pakken hun werk professioneel en voortvarend op.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer