„NS schrapt wellicht nog meer banen”
De Nederlandse Spoorwegen schrappen waarschijnlijk nog meer banen dan de 1000 tot 1500 bij de reizigerstak van het bedrijf. Dat hebben de vakbonden donderdag gezegd. Bij de internationale divisie van de railvervoerder gaat het zo slecht dat ontslagen ook daar onvermijdelijk zijn. De vakverenigingen vrezen bovendien dat ook op de stations extra banen verdwijnen.
De NS heeft de bonden anderhalve week geleden op de hoogte gebracht van de problemen bij de internationale divisie. Volgens J. Piqué van de CNV Bedrijvenbond gaat het daar „bar slecht.” De prijsvechters in de luchtvaart vormen een grote bedreiging voor hogesnelheidstreinen als Thalys en ICE.
Een onderzoeksbureau bekijkt op dit moment een aantal toekomstscenario’s voor de internationale tak. Volgens bestuurder D. Cijs van de VVMC (machinisten en conducteurs) gaat het om een „verdere afslanking.” „Er gaan klappen vallen onder het personeel”, meent Piqué. Ook FNV Bondgenoten ziet het somber in.
De NS bevestigt dat er onderzoek plaatsvindt naar de toekomst van de internationale tak. Een woordvoerder wil niet zeggen of er banen op het spel staan. Bij NS Internationaal werken 650 mensen.
Door invoering van de OV-chipkaart dreigen er bovendien op de stations ook banen te verdwijnen, stellen de CNV-bond en de VVMC. De kans bestaat dat er balies dichtgaan, omdat er minder kaartjes worden verkocht. Volgens FNV Bondgenoten lijkt dat vooralsnog mee te vallen. De NS is al lange tijd bezig het aantal banen op de stations terug te brengen.
De NS kondigde woensdag aan de komende vier jaar volgens voorlopige plannen het aantal conducteurs en machinisten met 1000 terug te brengen. Verder verdwijnen er nog eens ongeveer 500 andere banen bij de reizigerspoot. De NS verwacht minder conducteurs nodig te hebben als de OV-chipkaart in 2007 als betaalmiddel in het openbaar vervoer wordt ingevoerd. Doordat er toegangspoortjes op de stations komen, hoeft de conducteur op de trein de vervoersbewijzen niet langer te controleren.