Cubaanse sigaren in trek
HAVANA (ANP). Exclusieve, handgemaakte Cubaanse sigaren zijn weer in trek. De Cubaanse distributeur Habanos zag zijn wereldwijde omzet in 2013 met 8 procent toenemen tot 447 miljoen dollar (ruim 325 miljoen euro). Dit maakte de onderneming, wereldleider op het gebied van verkoop van het exclusieve Cubaanse rookwaar, vrijdag bekend.
In Nederland werden vorig jaar naar schatting 1,2 miljoen handgemaakte sigaren verkocht, met een marktaandeel van ongeveer 70 procent voor Habanos. In België waren dat er ongeveer 1,7 miljoen, waarvan 80 procent Habanos. In de Benelux-landen liet Habanos in 2013 een omzetgroei zien van bijna 10 procent.
Behalve in de Benelux steeg de verkoop ook in Duitsland, Zwitserland, Spanje, China en Canada. Vooral de zogeheten longfillers die worden gemaakt van hele tabaksbladeren zijn populair, zegt Tony Hoevenaars van Cubacigar, de distributeur van Habanos in de Benelux.
„Er wordt meer uitgegeven aan producten die passen bij een stijl van levensgenieters, zoals mooie wijnen en exclusieve etenswaren, voor het organiseren van meer exquise activiteiten in besloten gezelschappen. Daar hoort voor een gestaag groeiende groep mensen tegenwoordig een premium sigaar bij”, verklaart Hoevenaars de stijgende vraag naar de Cubaanse sigaar.
In Nederland bestaat ruim 5 procent (in waarde) van de sigarenconsumptie uit handgemaakte exemplaren. In België en Luxemburg is dat al meer dan 10 procent.
De Cubaanse sigaar had nog niet zo lang geleden flink te lijden onder de economische crisis. In 2008 haalde Habanos een omzet van nog maar 390 miljoen dollar (303 miljoen euro). Dat was 3 procent minder dan in het jaar daarvoor.
Habanos distribueert een breed scala aan beroemde merken zoals Cohiba, Montecristo, Romeo y Julieta, Hoyo de Monterrey, H. Upmann, San Cristóbal de la Habana en Bolívar.