Kamer wil beslist Rondje Randstad
De Tweede Kamer wil beslist dat minister Netelenbos van Verkeer nog deze kabinetsperiode geld uittrekt voor een snelle spoorverbinding tussen de vier grote steden, het zogenaamde Rondje Randstad. Maandag kwam de bewindsvrouw hierover opnieuw in botsing met het parlement.
In een debat over het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) riep de Kamer Netelenbos er voor de derde keer in korte tijd toe op de afspraak in het regeerakkoord na te komen dat er geld gereserveerd moet worden voor een snelle spoorverbinding. Het geduld van met name PvdA, D66, GroenLinks en ChristenUnie is op. Vorig jaar nam de Kamer al een motie aan, waarin zij de minister vroeg het geld beschikbaar te stellen.
De kamerleden Dijsselbloem (PvdA) en Giskes (D66) willen dat Netelenbos dezelfde weg bewandelt als met de Zuiderzeespoorlijn, de geplande snelle spoorverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland. Daar reserveerde het kabinet eind vorig jaar al ongeveer 2,7 miljard euro voor, terwijl nog onduidelijk is in welke vorm de lijn wordt gegoten.
Ook van het Rondje Randstad is nog niet duidelijk hoe het uitgevoerd moet worden, maar dat hoeft het kabinet er niet van te weerhouden geld te reserveren, meent de Kamer. Netelenbos is voorstander van een moderner gebruik van het bestaande spoor door er snelle stoptreinen, metro’s of andere geavanceerde vervoersmiddelen over te laten rijden. Een geheel nieuw spoor, in de vorm van een magneetzweefbaan, die nog wel in beeld is voor Noord-Nederland, wijst ze af.
De financiering van een betere spoorverbinding tussen Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht moet volgens Netelenbos worden geregeld bij de totstandkoming van een nieuw regeerakkoord. Dan wordt een pot met geld (waarin onder meer de aardgasbaten zitten) verdeeld over een groot aantal, door verschillende ministers ingediende voorstellen. Netelenbos liet in het midden of ze bereid is in het kabinet nu al een bijdrage te bepleiten.
In het debat over het NVVP ging het VVD-kamerlid Hofstra naar gewoonte rechts uit de boot hangen. Tot grote ergernis van de coalitiegenoten PvdA en D66 steunde de liberaal de verkeersplannen van de minister voorlopig niet. Hij noemde het NVVP maandag „niet beslisrijp.”
Volgens Hofstra ontbreekt een degelijke financiële onderbouwing van de plannen. Ook vindt hij veel onderdelen onvoldoende uitgewerkt, zoals de kilometerheffing, de exploitatie van het openbaar vervoer en de beslissingsbevoegdheid van regio’s over investeringen in infrastructuur.
Zo constateert Hofstra dat er geen geld voor de invoering van de kilometerheffing is gereserveerd. „Het kan wel 2010 worden voordat die wordt ingevoerd”, aldus de liberaal. Netelenbos wil er in 2004 mee beginnen. Woensdag debatteert de Kamer uitgebreid met de bewindsvrouw over de kilometerheffing.
PvdA’er Dijsselbloem en D66-kamerlid Giskes verweten Hofstra niet met tegenvoorstellen te komen. „De VVD leunt met schone handen achterover en weigert kleur te bekennen”, aldus Dijsselbloem.