Zwakke omzetgroei drankenconcern Diageo
LONDEN (ANP/BLOOMBERG). Het Britse drankenconcern Diageo, producent van onder meer Johnnie Walker en Smirnoff, heeft zijn autonome omzet in de eerste helft van het gebroken boekjaar met 1,8 procent weten te verhogen tot 5,9 miljard pond (7,1 miljard euro). Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.
In Noord-Amerika ging de omzet met 4,6 procent omhoog, maar in West-Europa daalde die met 1 procent. In opkomende markten was sprake van een omzetgroei met slechts 1,3 procent, onder druk van lagere verkopen in Azië. De operationele winst bleef vrijwel gelijk op 2 miljard pond. In november schrapte Diageo nog een doelstelling voor een autonome omzetgroei op de middellange termijn van 6 procent.
Topman Ivan Menezes gaf aan voor de tweede helft van het boekjaar enige verbeteringen te verwachten bij de omzetgroei. Hij kondigde verder een kostenbesparingsprogramma aan, dat vanaf het einde van het boekjaar 2017 een jaarlijkse besparing van 200 miljoen pond moet opleveren.