Prinses Beatrix ontvangt religieuze dromen voor koning (met fotoserie)
Het is de droom van christenen dat „mensen in ons land nooit zullen vergeten dat God een nabije God is, die in Christus nog dichterbij dan dichtbij is gekomen.” Vincenza La Porta kon prinses Beatrix dinsdag in Utrecht een inhoudsvolle boodschap meegeven namens alle christenen in Nederland.
De beleidsmedewerker jeugd bij de Evangelische Alliantie presenteert deze dinsdagmiddag een van vijf dromen voor Nederland. Dat gebeurt tijdens de negende bijeenkomst van In Vrijheid Verbonden in het Academiegebouw in Utrecht.
De dromen van Nederlandse boeddhisten, hindoeïsten, joden, christenen en moslims vormen een aanvulling op het dromenboek ”Mijn droom voor het land” dat koning Willem-Alexander na zijn troonsbestijging kreeg.
La Porta stelt Jezus Christus als Gods zoon centraal. „Wil je God kennen? Kijk dan naar Mij! Wil je weten wat God echt belangrijk vindt in het leven, let dan op!”
Christenen komen steeds weer bij hem uit, staat in de tekst van La Porta. „Niet omdat hij een bijzonder mens was, dat was hij natuurlijk helemaal. Maar juist omdat hij, als geen ander mens ooit geweest is of zal zijn, ook helemaal God is. Logisch, na te rekenen of te snappen? Nee, maar wel te geloven, ervan te zingen en erop te vertrouwen.”
De bijna veertig „beeldende verhalen” van Jezus kunnen Nederland ook nu nog inspireren, zegt La Porta tegen de prinses en alle andere aanwezigen. „Schetsen uit het dagelijkse leven van toen waarmee Hij iets wilde illustreren. Dat God zoekt naar mensen, zoals mensen zoeken naar een verloren schaap, munt of zoon. Dat God gaat voor de rechtvaardige en niet voor de rijke die aan de arme voorbij liep. Dat je meer naasten hebt dan je misschien lief is, ook als hij of zij eigenlijk eerst je vijand leek te zijn.”
Gods „ongehoorde barmhartigheid” inspireert, zo luidt de droom van de christenen voor de koning. „Dat inspireert, dat geeft steeds weer moed om het goede te doen als het makkelijker zou zijn om voor jezelf te kiezen. Dat corrigeert ook, elke keer ontdek je dat we uit onszelf niet echt bijzondere mensen zijn. Maar ook dat we door kunnen, juist omdat God genadig is. Het christendom gelooft namelijk in de God die steeds opnieuw met je op weg gaat, ook al struikel je, Hij zet je stevig terug op je benen.” Zij wijst daarbij vooral op de geschiedenis van de Barmhartige Samaritaan. In een filmpje laat La Porta zien hoe zo’n Samaritaan anno 2014 zou kunnen handelen in een Amsterdams park.
Prinses Beatrix hoort het alles geïnteresseerd aan. Zij is niet voor het eerst bij een bijeenkomst van de verschillende godsdienstige stromingen in Nederland. De eerste presentatie van In Vrijheid Verbonden vond plaats op 15 december 2005 op initiatief van het Nationaal Comité Zilveren Regeringsjubileum Koningin Beatrix, in de Dom in Utrecht. Toen was zij er ook bij.
In Vrijheid Verbonden We wil de rijkdom laten zien van de diverse religieuze en levensbeschouwelijke tradities in Nederland. „We hebben respect voor het eigen geluid van een ieder. En we proberen publiek uitdrukking te geven aan gevoelens van waardering”, zegt B. Lalbahadoersing, voorzitter van de stuurgroep In Vrijheid Verbonden. Hij prijst de samenbindende functie die het Nederlandse vorstenhuis vervult.
Vanuit christelijk Nederland wordt de oud-koningin begroet door ds. K. van den Broeke, preses van de Generale Synode van de Protestantse Kerk in Nederland –„een bijzondere bijeenkomst”, zegt de predikante– en door bisschop J. van Burgsteden die zich vanuit de Nederlandse bisschoppenconferentie bezig houdt met de interreligieuze dialoog. Ook drs. I. A. Kole, betrokken bij het Contactorgaan Gereformeerde Gezindte (COGG), is aanwezig.
De bijeenkomst begon met het binnendragen van symbolen van de verschillende religies, zoals een menora en een kruis. Daarvoor heeft een lange rij geestelijken en ambtsdragers uit tal van kerken plaats genomen. Vooral de bijzondere (ambts)gewaden geven de bijeenkomst een bijzonder karakter.
Vertegenwoordigers van de verschillende groepen dromen deze middag vanuit hun achtergrond hun droom. De Joods actrice Joy Ckili stelt de „mooie” Rebekka en Esther centraal. Zij besluit haar bijdrage met: „De droom van het Jodendom is dat het stukje Goddelijkheid dat in ieder mens is genesteld, naar buiten toe wordt gemanifesteerd.” En noemt Mozes als „de meest Goddelijke persoon op aarde” een waardevol voorbeeld.
De hindoestaanse ”dromer” zegt dat het haar droom is dat „alle religies wat vaker naar het schutblad van de verstillende verwondering kijken, voordat ze doorbladeren naar de eigen bekende inhoud.” Zij wijst op het belang van de ultieme leegte in „jezelf.” Een boeddhist houdt een bevlogen verhaal over verzoening, vertrouwen en wederzijdse genegenheid.
Leerlingen van de islamitische Al Ghazali-theaterschool zorgen voor een vrolijke noot. Afkomstig vanover heel de wereld zijn zij nu Nederlanders die van klompen en van haring houden, vertellen zij. Zij bouwen een boom die een hechte samenleving moet verbeelden en wijzen op het belang van lezen, vooral in de koran.
Na deze laatst ”droom” krijgt koningin Beatrix alle dromen overhandigd in boekvorm. Zij bladert er geïnteresseerd in.
Jiddische muziek van het Klezmertrio Vilde Katshke sluit de bijeenkomst af. Prinses Beatrix heeft alle kleuren van gelovig Nederland kunnen zien en horen.
Buiten slaat de hoge Domtoren zijn slag. Voorlopig is het christendom nog het meest zichtbaar aanwezig in Nederland. In het Academiegebouw is de veelkleurigheid van religieus Nederland een voorbode van andere tijden.