Omzetdaling voor Ahold in uitdagende markt
ZAANDAM (ANP). Supermarktconcern Ahold heeft de omzet in het vierde kwartaal van 2013 zien dalen tot 7,5 miljard euro. Dat maakte de onderneming donderdag bekend.
De daling bedroeg 4,2 procent, maar tegen constante wisselkoersen kwam de daling uit op 1,1 procent. In Nederland groeide de omzet nog wel met 0,7 procent. Dat was voornamelijk te danken aan de online-activiteiten van Ahold, zoals bol.com en albert.nl. De marktomstandigheden bleven „uitdagend”, aldus het concern.
Het marktaandeel van Albert Heijn stond in het vierde kwartaal onder druk, evenals in het kwartaal daarvoor. Over heel 2013 steeg het marktaandeel wel „licht”. Ahold verwacht dat de onderliggende winstmarge over het vierde kwartaal iets hoger uitkomt in vergelijking met het derde kwartaal.
In de Verenigde Staten daalde de omzet met 2,1 procent, onder meer als gevolg van een „krimpende markt voor voedingsmiddelen”. Ook was de vergelijkingsbasis voor de Ahold-supermarkten moeilijk, omdat de winkels eind 2012 profiteerden van de nasleep van de orkaan Sandy. Ahold verwacht dat de onderliggende operationele winstmarge over het vierde kwartaal overeen komt met de prestaties in de voorgaande kwartalen van 2013.
Over heel 2013 bedroeg de omzet van Ahold 32,6 miljard euro, een daling van 0,2 procent. Als de effecten van wisselkoersen worden meegenomen, was er sprake van een stijging met 2 procent.