Catharina „geeft openheid van zaken”
EINDHOVEN (ANP). „Patiënten werden geconfronteerd met een soort koehandel. Behandelprijzen waren niet duidelijk en arbitrair en ze werkten met aanbiedingen: drie halen, twee betalen.” Dat zei Paul Boomkamp van de Raad van Bestuur van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven, vrijdag tijdens een persconferentie over het conflict tussen de maatschap dermatologie en het ziekenhuis. Nu het Scheidsgerecht Gezondheidszorg uitspraak heeft gedaan in de zaak, vindt het ziekenhuis dat het openheid van zaken kan geven over wat er allemaal gebeurd is.
„Catharinapatiënten werden naar het zelfstandig behandelcentrum gestuurd van de dermatologen in Venray, op ongeveer een uur afstand van het ziekenhuis. Dat gebeurde ook met heel oude patiënten.” Boomkamp vindt dit getuigen van weinig respect naar de patiënten en de instelling. Dat de artsen ook brieven en facturen verstuurden voor hun privépraktijk op briefpapier van het Catharina Ziekenhuis, vindt het bestuur moeilijk te verkroppen.
Al met al verwijt het Catharina Ziekenhuis de dermatologen dat er niet met hen viel samen te werken en dat ze niet integer gehandeld hebben. „Ze bevonden zich op een eiland, communiceerden niet met wie dan ook, en kregen het voor elkaar om met bijna iedereen in het ziekenhuis ruzie te maken”, illustreerde Floor Haak, voorzitter van de medische staf. „Dit is de schaamte voorbij”, vindt Boomkamp.
De dermatologen zelf stellen in een verklaring dat hen hooguit verweten kan worden dat ze de regels niet volledig juist hebben nageleefd. „Er is geen sprake van dat het Scheidsgerecht de dermatologen niet integer handelen heeft verweten”, zeggen ze.
Tegen het vonnis van het Scheidsgerecht is geen beroep mogelijk.