Tweeërlei
Veel dingen mag u ondervonden hebben en nochtans maar een algemene bekering hebben die een verworpeling ook kan hebben. Saul weende ook over zijn zonden en beleed ze aan David: Gij zijt rechtvaardiger dan ik. Had Judas niet een grote droefheid omdat hij Christus had verraden? Doch naar buiten gaande, verworgde hij zich. Scheen Pilatus niet te strijden tegen de zonden toen hij zei: Wat kwaads heeft Hij gedaan? Ik ben onschuldig aan het bloed van deze rechtvaardige. Wat strijd had Herodes in zichzelf voordat hij Johannes de Doper liet onthoofden. Wat een zware zielenstrijd had Darius voordat hij Daniël in de kuil van de leeuwen liet werpen. Deed Herodes niet veel dingen als hij Johannes hoorde prediken? Maar hij behield zijn Herodias.Maar de Heere zegt toch in Zijn Woord: Bekeert u en uw zonden zullen worden uitgedelgd? Ik antwoord: Er is een wettische en een evangelische bekering, ofwel een algemene en een zaligmakende bekering. Er is een bekering tot de zaligheid, die een droefheid naar God genaamd wordt, en er is een droefheid naar de wereld, die de dood werkt. Dat is wanneer zij zich bekeren van hun zonden alleen om de straf uit vrees voor de hel te ontgaan. Maar zij behouden de liefde tot de zonden in het hart en worden bedrogen met de algemene verlichting. Zij nemen dat voor zaligmakende kennis.
John Wall, predikant te Londen (Niemand dan Christus, 1666)