Schippers boos over beperking inname huisvuil
DEN HAAG. SGP-Kamerlid Bisschop heeft donderdag schriftelijke vragen gesteld aan minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) over de afgifte van huisvuil en klein gevaarlijk afval (KGA) in de binnenvaart. Onder schippers is onrust ontstaan door een nieuwe regeling, die de afgifte van het afval sterk beperkt.
De regeling werd vorige maand van kracht. Schippers moeten voortaan een abonnement afsluiten om afval te kunnen inleveren. Bovendien is het aantal locaties waar dat kan verminderd.
Bisschop wil onder meer van de minister weten hoeveel abonnementen inmiddels zijn afgesloten en welke inzamelplaatsen blijven bestaan. Ook vraagt hij bij welk aantal abonnementen de regeling kostendekkend is.
Verder wil de SGP’er weten of de minister bereid is alsnog aan te haken bij het zogenoemde CDNI-verdrag, een internationale regeling waarin de afgifte van afval gratis kan zijn en de kosten met de binnenvaart worden verrekend via een opslag op de brandstof voor de schepen.
Volgens de gezamenlijke belangenorganisaties voor de binnenvaart, die zich eerder al verzet hebben, blijkt de regeling in de praktijk onwerkbaar. Op bepaalde vaarroutes kan nu helemaal geen huisvuil meer worden afgegeven. Onder meer op de Maas, bij grote overnachtingshavens aan de Waal en langs het Twenthekanaal heeft Rijkswaterstaat inzamelvoorzieningen verwijderd.
Koepel Binnenvaart Logistiek Nederland, Koninklijk Schuttevaer en de bonden CBRB en ASV hebben de minister deze week opgeroepen om de regeling te herzien. Ook willen ze dat Schultz met de buurlanden in gesprek gaat om tot een internationale regeling te komen.
Volgens BLN is een groep schippersvrouwen een actie op Facebook begonnen omdat ze genoeg hebben van de bergen volle huisvuilzakken aan boord. Tegen de Scheepvaartkrant zei woordvoerster Silka Damen dat de afgelopen weken langs de vaarwegen zo’n 80 procent van alle vuilnisbakken is weggehaald. “De paar containers die er nog wel staan raken overvol en er wordt van alles naast gezet. Op sommige sluizen zijn zelfs al ratten waargenomen.” Volgens Damen neemt de kans op illegale dumping van het afval toe.
Bisschop wijst ook nog op “groene” schepen die nagenoeg geen oliehoudende stoffen en KGA meer aan boord hebben. Alleen vanwege het huisvuil zijn die verplicht het standaardabonnement af te sluiten. Dat kost 469 euro.