Ruzie supermarkten over reclames
Twee supermarktketens hebben vrijdag voor de rechter een ruzie over reclames uitgevochten. Albert Heijn had Edah voor de rechtbank in Amsterdam gebracht, omdat de Zaanse supermarktketen het niet eens is met de reclames van de concurrent.
De campagne is inmiddels gestopt. Eind vorige maand waren op televisie reclamespotjes van Edah te zien waarin de keten zijn prijzen met die van Albert Heijn vergeleek. De commercials werden met onder meer folders begeleid. Edah beweerde dat de betrokken producten bij Edah samen ruim 5 euro goedkoper zijn dan bij de concurrent.
Ahold-dochter Albert Heijn noemt de vergelijking „onrechtmatig.” „We hebben een probleem met de misleidende manier waarop het spel wordt gespeeld”, aldus een woordvoerder. Hij zei dat niet duidelijk is, welke producten Edah exact vergeleek. Daardoor kon die supermarktketen een merkproduct afzetten tegen een goedkopere variant uit de eigen schappen, stelde de woordvoerder van Albert Heijn. Daarnaast vindt de Zaanse keten dat het boodschappenmandje dat voor de reclamecampagne was samengesteld, geen alledaagse boodschappen bevatte. „Mensen kopen niet telkens kinderzakjes chips.”
Een zegsman van Laurus, het moederbedrijf van Edah, spreekt tegen dat de informatie onvolledig is. Volgens hem konden klanten op internet de exacte uitwerking van de prijsvergelijking vinden. In het papieren promotiemateriaal stond ook uitgebreide informatie, aldus Laurus.
De commercials zijn inmiddels niet meer te zien. Volgens Laurus was het ook de bedoeling dat de reclames maar een paar dagen zouden lopen. Albert Heijn reageerde tevreden op het nieuws dat de campagne is beëindigd. De rechter doet uiterlijk 4 december nog wel uitspraak in de zaak.
Laurus zegt „verbaasd” te zijn over de rechtszaak. „Prijsvergelijkingen zijn aan de orde van de dag”, aldus de woordvoerder. Albert Heijn erkent dat, maar zegt dat er nooit eerder reden is geweest om naar de rechter te stappen. „Meestal komen we er onderling uit.”