Sites voor ruilen en delen winnen aan populariteit
APELDOORN. In elkaars auto rijden, voor anderen koken, kleding ruilen of tuinplanten delen. De trend lijkt onstuitbaar. Via internet wint de zogenaamde peer-tot-peereconomie snel terrein. Heeft bezit zijn langste tijd gehad?
In het jongste nummer van familiemagazine Terdege wordt uitgebreid aandacht besteed aan de deel- en ruilsites, die als paddenstoelen uit de grond schieten. Waren er in Nederland vorig jaar nog maar 28 van deze internetbedrijfjes actief, inmiddels nadert hun aantal de 200.
Bekende sites zijn Thuisafgehaald (maaltijden delen) en Peerby (gereedschap lenen). Op Thuisafgehaald zijn bijna 50.000 mensen actief, Peerby verwacht dat aantal volgend jaar te halen.
Delen van auto
Daarnaast is het delen van auto’s of autoritten populair geworden. Dat gebeurt onder meer via SnappCar, WeGo en Greenwheels. Zo kunnen bij SnappCar particulieren hun eigen auto te huur zetten en daarvoor zelf een huurprijs bepalen. Andere sites richten zich op het huren of ruilen van kleding, overnachtingen, tuinplanten en zelfs huizen.
Ook op het gebied van dienstverlening gebeurt er het nodige. Udacity en Coursera bieden onlinecursussen aan. Op het terrein van de zorg is sinds enige tijd Wehelpen actief. Rabobank, Achmea en CZ steunen dit initiatief.
Het delen en/of ruilen is overgewaaid uit Amerika, waar Airbnb (maak van je huiskamer een hotel), Relay Rides en Zipcar (delen of verhuren van auto’s) in korte tijd uitgroeiden tot grote en internationaal opererende bedrijven.
De belangrijkste motor achter de ontwikkelingen is internet. Een andere factor die meespeelt, is het besef dat er een einde moet komen aan het ongebreidelde consumentisme. Door de financiële crisis is dat versterkt en is de status van bezit minder belangrijk geworden.
Veel bedrijfjes uit de We-economy of sharing-economy, zoals het ook wel wordt omschreven, handelen zonder winstoogmerk. Uit de kosten komen is vaak al voldoende. Grote bedrijven zien niet altijd lijdelijk toe. General Motors en Avis in de Verenigde Staten kozen eieren voor hun geld en investeren nu in Relay Rides en Wheelz om hun marktpositie niet te verliezen. In Europa stopt bijvoorbeeld Daimler geld in Car2Go met elektrisch aangedreven Smarts.
Blijvertje
Het is natuurlijk de vraag of de bezitloze maatschappij of huureconomie zal blijven of zelfs de economie van het bezit zal verdrijven. Monica Veeger, die gezondheid doceert aan de Fontys Hogeschool en beroepsmatig veel te maken met nieuwe trends, zegt in Terdege dat de economie van het delen een blijvertje is. „Trendwatchers zien dat het doorzet. We komen in een periode van minder blingbling zoals dikke auto’s en grote huizen.”
De oprichter van Peerby, Daan Weddepohl, verwacht op termijn een omslag naar „een cellulaire economie.” Ook Marieke Hart van Thuisafgehaald gelooft dat het geen hype is. „Kijk maar in andere landen. Airbnb is nu al ’s werelds grootste hotelketen.”