Economie

Rotterdamse haven wacht roerige periode

ROTTERDAM (ANP). Minder schepen, minder havengeld, minder werk voor loodsen en sleepdiensten. De Rotterdamse haven zal merken dat rederijen samen optrekken om de malaise in de containervaart over zee het hoofd te kunnen bieden, zegt vertrekkend topman Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam (HbR).

6 December 2013 18:15Gewijzigd op 15 November 2020 07:31

Hij reageert op de gezamenlijke plannen van de drie grootste containerrederijen ter wereld om hun gezamenlijke vloot efficiënter te gaan inzetten. Dat zou voor Rotterdam betekenen dat vanaf medio 2014 containerschepen vanuit het Verre Oosten minder vaak komen aanlopen. Wel sturen de drie rederijen hun grootste schepen naar Rotterdam zodat het aantal containers naar verwachting gelijk blijft.

De plannen van het Deense Maersk, het Zwitserse MSC en het Franse CMA-CGM moeten nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten in Europa, China en de VS.

Maar de consolidatie in de containerrederij zat er aan te komen, zegt Smits. „Ik ben er niet super door verrast. Als je er positief naar kijkt, kan je zeggen dat de lading op niveau blijft maar wel met minder schepen. En de groei zal terugkomen, daar ben ik van overtuigd.”

Overtuigd is Smits ook van de noodzaak van de aanleg van de 2e Maasvlakte, het grote uitbreidingsproject van de Rotterdamse haven dat onder zijn 9-jarig bewind vorm kreeg. Eind volgend jaar worden daar twee nieuwe containerterminals in gebruik genomen. Daarmee komt er een einde aan de schier onaantastbare positie die containeroverslagbedrijf ECT jarenlang had in de Rotterdamse haven.

Het betekent ook dat er onvermijdelijk tijdelijk een periode aanbreekt van overcapaciteit, die mogelijk een extra impuls krijgt door de consolidatie in de containerrederij. Onvermijdelijk is ook dat de concurrentie tussen ECT op de 1e Maasvlakte en de nieuwkomers DP World en APM Terminals op de 2e Maasvlakte scherp zal zijn. „Dat is het spel van de vrije markt”, zegt Smits.

Hij houdt er rekening mee dat de containerbedrijven „een stukje” moeten inkrimpen om op een later moment weer te kunnen uitbreiden als de lang verwachte groei van de wereldeconomie zich aandient. De periode van krimp zal ongetwijfeld voor arbeidsonrust zorgen in de Rotterdamse haven. Die is er nu al omdat vakbonden vrezen dat de vergaande automatisering bij de nieuwe terminals ten koste zal gaan van de werkgelegenheid van de klassieke havenarbeider.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer