Economie

Achmea-topman vreest 3000 gedwongen ontslagen

AMSTERDAM (ANP). Verzekeringsreus Achmea gaat een grootscheepse reorganisatie doorvoeren, waarbij de komende 3 jaar 4000 van de 17.000 banen in Nederland worden geschrapt. Vijf vragen aan topman Willem van Duin. „Er is waarschijnlijk sprake van 3000 gedwongen ontslagen. Dat is ingrijpend”.

4 December 2013 15:22Gewijzigd op 15 November 2020 07:28

Waarom gaat Achmea reorganiseren?

„We zien een enorme stijging van het aantal consumenten dat aankopen van verzekeringen via internet doet. Als we die lijn doortrekken, dan moeten we de organisatie aanpassen. Die maatregelen treffen we nu. Dat betekent dat over het hele bedrijf het aantal arbeidsplaatsen over de loop van 3 jaar met 4000 zal teruglopen.”

Hoeveel gedwongen ontslagen brengt dat met zich mee?

„We proberen zo veel mogelijk via natuurlijk verloop of het beeïndigen van tijdelijke arbeidscontracten op te vangen. Maar er is waarschijnlijk sprake van zo’n 3000 gedwongen ontslagen. Dat is ingrijpend. We hebben de reputatie om zorgvuldig met onze mensen om te gaan. Daarbij zijn medewerkers van Achmea goed opgeleid en kunnen ze ook buiten Achmea een goede plek vinden.”

Is hiermee de pijn genomen?

„Wij kunnen vooruitzien voor een periode van 3 jaar, wij denken dat voor die periode de juiste maatregelen genomen zijn. Als we verder weg komen, wordt dat lastiger.”

Wat vindt u van de kritiek van de vakbonden dat de reorganisatie op een laat moment in gang is gezet?

„Dat is een misverstand. Vakorganisaties zijn buitengewoon goed geïnformeerd. Hier is sprake van een ontwikkeling in het consumentengedrag die het afgelopen jaar snel is toegenomen. Als je die lijn doortrekt, mag van ons verwacht worden dat we de maatregelen treffen die we nu nemen. Ze zijn op de toekomst gericht. Ze worden niet laat genomen, ze worden op tijd genomen.”

Er is veel kritiek op de manier waarop Achmea het nieuws brengt. ‘Achmea versnelt aanpassingen in klantgerichtheid’, zo kopte het persbericht. Waarom is deze invalshoek, die kenners omschrijven als weinig empatisch voor personeel, gekozen?

„Ik denk dat dit soort ingrijpende mededelingen altijd kritisch wordt gevolgd. Als het alleen het persbericht zou zijn, zou ik daar nog enig begrip voor hebben. Maar het persbericht is maar een van de communicatiemiddelen in een groot plan. We hebben op alle locaties uitgebreide medewerkersbijeenkomsten gehouden. Warme communicatie door managers is er op alle locaties.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer