Nederlanders lezen steeds minder
Nederlanders lezen steeds minder. Daarom start de Stichting Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek (CPNB) een campagne om mensen weer aan het lezen krijgen. Dat meldt de website Boekblad.nl.
Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) concludeerde deze week dat Nederlanders steeds minder tijd aan het lezen van gedrukte media besteden én minder papieren boeken kopen. Ze hebben trouwens ook minder tijd voor religie, ondanks de stijging van het aantal uren vrije tijd (van 19 naar 21 uur per week). Die extra tijd wordt evenwel vooral besteed aan televisie en internet.
Uit het SCP-rapport ”Met het oog op de tijd”, waarin de tijdsbesteding van Nederlanders is onderzocht, blijkt dat Nederlanders in 2011 nog maar 2,5 uur in de week besteedden aan het lezen van gedrukte media, terwijl dit in 2006 nog 3,9 uur per week was. Daarnaast worden er minder boeken verkocht: in 2008 werden er 51 miljoen papieren boeken verkocht, in 2011 was dat gedaald tot 46 miljoen.
In alle leeftijdscategorieën is een daling te zien in de tijd die aan lezen van gedrukte media wordt besteed, maar de sterkste daling is onder 50 tot 64-jarigen. Zij besteedden 3 uur per week aan lezen van papier, dat is 2,3 uur minder dan in 2006. SCP constateert daarnaast dat een derde van de Nederlanders nog geen 10 minuten per week van papier leest. Een deel van deze mensen leest alleen nog digitaal, maar een deel is minder gaan lezen.
Om de teruglopende cijfers te bedwingen heeft de CPNB zich woensdag 27 november op het KVB-symposium ”De staat van het boek” samen met Boek.be tot doel gesteld om aan elke klant één extra boek te verkopen. CPNB-directeur Eppo van Nispen: „Als we dat bereiken, zitten we weer op het niveau van 2008. De grootste groep die we niet bereiken, is de groep die maar 1 tot 4 keer per jaar een boek koopt. Die moeten we via de televisie gaan bereiken, want daar besteden ze nu hun extra tijd voornamelijk aan.”
Samen met Vlaanderen wil de CPNB een campagne starten die voor Nederland 3,3 miljoen euro kost om 11 miljoen boeken per jaar meer te verkopen. Dat betekent 0,30 euro per verkocht boek. De campagne moet het enthousiasme voor lezen terug brengen en de magie van het boek benadrukken en moet volgens de plannen 110 miljoen euro op. In Vlaanderen is de overheid bereid gevonden het grootste deel van de kosten voor een dergelijke grote publiekscampagne te dragen. In Nederland wordt nu geld gezocht bij verschillende betrokken partijen.