Vertrouwen consumenten neemt opnieuw toe
DEN HAAG (ANP). Consumenten waren in november veel minder somber dan in oktober. Voor het eerst sinds het voorjaar van 2011 zijn consumenten weer positief over de toekomstige economische situatie. Dit meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.
De vertrouwensindex steeg 9 punten en kwam uit op min 18. Dat betekent dat er nog wel 18 procent meer pessimisten dan optimisten zijn over de hele linie. „Maar in februari was dit nog een dieptepunt van 44 procent. Het consumentenvertrouwen is nu al drie maanden op rij aan het verbeteren”, vertelt CBS-econoom Peter Hein Van Mulligen. „Mensen zien links en rechts lichtpuntjes en hebben het idee dat het ergste leed geleden is”, vervolgt hij.
De stemming over het economisch klimaat verbeterde de afgelopen maanden sterk. Deze deelindicator steeg in november met 18 punten en kwam uit op min 16. Het oordeel over de economische situatie in de komende 12 maanden verbeterde het meest. Voor het eerst sinds het voorjaar van 2011 zijn er meer optimisten dan pessimisten. Ook het beeld over de economie in het afgelopen jaar verbeterde aanzienlijk.
De koopbereidheid onder consumenten nam in november toe, hoewel ze het de tijd nog niet rijp vonden voor het doen van grote aankopen zoals wasmachines en televisies.
Vorige maand steeg het consumentenvertrouwen in Nederland al tot het hoogste niveau in ruim 2 jaar. De vertrouwensindex van het CBS ging in oktober van min 33 naar min 27.
Het verbeterende vertrouwen is volgens Van Mulligen vaak een voorbode van betere economische tijden. „In het verleden is dat vaak het geval geweest. Mensen hebben nu wel minder te besteden, dat zet een rem op het economisch herstel”, aldus de econoom.