Accell: geen inhaalslag na slecht voorjaar
HEERENVEEN (ANP). Fietsfabrikant Accell, dat onder meer de merken Batavus, Sparta en Raleigh voert, geeft een winstwaarschuwing. Het bedrijf heeft na het door slecht weer verpeste voorjaar geen echte inhaalslag kunnen maken, hoewel de zomer in de meeste landen stukken beter weer bracht. Dat zei topman René Takens dinsdag in een tussentijds handelsbericht.
„Er werden aan het einde van het seizoen meer producten met korting verkocht dan verwacht”, zei Takens. Op die manier wist Accell te voorkomen dat het aan het einde van het seizoen, dat loopt tot en met september, met een al te grote voorraad bleef zitten. Dat zette druk op de winstgevendheid.
Het bedrijfsresultaat groeit daardoor niet, zoals eerder wel werd voorspeld, en zal naar verwachting uitkomen op ongeveer hetzelfde niveau als in 2012. De nettowinst daalt, onder meer door hogere financieringslasten en reorganisatiekosten, waar Accell eerder een stabilisatie voorzag. De omzet zal naar verwachting wel toenemen ten opzichte van 2012. Concrete cijfers gaf Accell niet.
Kortingen om de voorraad af te bouwen drukken altijd de marges in de tweede jaarhelft, maar dit jaar is dat effect uitzonderlijk groot, zei Takens tegen het ANP. Het slechte voorjaarsweer is volgens hem de hoofdschuldige, omdat de fietsbranche het nu eenmaal vooral van dat jaargetijde moet hebben. „Een matig voorjaar is niet te compenseren door een sterke zomer”, aldus de topman.
Ook de slechte economische omstandigheden spelen een rol. Accell ziet daar vooralsnog geen verbetering in optreden. „Wij lezen ook de berichten dat het weer wat beter gaat, maar we zien dat nog niet terug in het gedrag van consumenten”, zei Takens. Toch ziet hij geen reden om aan te nemen dat de omzet volgend jaar niet verder zal toenemen.
Een positief punt is dat de nieuwe productlijnen van Accell voor het komende seizoen in ieder geval bij dealers goed zijn ontvangen. Dat is volgens Takens doorgaans een teken dat de modellen ook bij consumenten goed zullen aanslaan.
Ook voor de middellange termijn blijven de vooruitzichten volgens Accell goed. „Er is een structureel goede vraag naar fietsen voor mobiliteit, gezondheid en actieve sport. Dit zal vooral de omzet van elektrische fietsen en sportieve fietsen in het hogere segment blijven stimuleren”, aldus het bedrijf.