„Concurrentie helpt schatkist en reiziger”
BREDA (ANP). Meer concurrentie op het spoor levert de Nederlandse schatkist jaarlijks 300 miljoen euro op. Ook zorgt het voor meer reizigers en een betere service in de trein en op het station. Dit is de uitkomst van een woensdag gepubliceerd rapport in opdracht van de Federatie van Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), een samenwerkingsverband van de vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia.
Wanneer een treintraject wordt aanbesteed, gaan ondernemers meer hun best doen om de betreffende dienst zo voordelig en efficiënt mogelijk aan te bieden, is de gedachte. Dat zorgt onder meer voor een besparing van overheidsgeld. Ook zou concurrentie ideeën als het aanbieden van goedkopere kaartjes buiten de spits in de hand werken.
De Europese Commissie presenteerde begin dit jaar plannen om het spoornetwerk in Europa open te stellen. Spoorwegbedrijven als de NS zouden dan in alle Europese landen diensten moeten kunnen aanbieden. Anderzijds zou het ook betekenen dat het Nederlandse hoofdspoornet geopend wordt voor meerdere partijen.
Volgens de plannen van Brussel moeten de EU-landen vanaf 2019 hun spoorvervoer privatiseren en Europees aanbesteden. Volgens de onderzoekers doet de Nederlandse overheid er echter goed aan om eerder met de voorbereidingen hiervan te beginnen.
Er is in dit land vanuit verschillende kanten kritiek geuit op het Europese voorstel. „Maar dit rapport bewijst dat we, ondanks permanente tegenwind vanuit het ministerie van Infrastructuur & Milieu, door moeten gaan met onze aanpak”, stelt Anne Hettinga, voorzitter van de FMN. „Dit rapport bewijst opnieuw dat dit Europese beleid goed is voor de reiziger en voor de schatkist en moet worden ondersteund.”
Eerder deze week sprak de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zich ook al uit tegen de wijze waarop het Nederlandse spoor nu is georganiseerd. Volgens de toezichthouder gaat de dominante positie die de NS op het spoor bezit, ten koste van de dienstverlening aan de reiziger. „Wij zien onvoldoende prikkels voor de NS om zich in te zetten op een manier die goed is voor de reiziger”, benadrukt ACM-bestuurslid Henk Don.