Aswolk boven Golf van Biskaje
PARIJS/LONDEN (ANP/EFE/RTR). Zonder vulkanen, maar met een aswolk, heeft de vliegtuigindustrie woensdag met succes een proef gedaan met een apparaat waarmee vliegtuigen aswolken kunnen detecteren om die tijdig te ontwijken. Boven de Golf van Biskaje werd op ruim 200 meter hoogte vanuit een militair transportvliegtuig as van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajokull uitgestrooid.
Deze eerste door mensen gemaakte aswolk met een diameter van 2,8 kilometer werd vervolgens genaderd door een Airbus met speciale sensors en een toestel van de Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen in Düsseldorf voor verder onderzoek.
De gebruikte sensors zijn van het systeem Avoid (Airborne Vulcanic Object to Identify), een vinding van het Noorse instituut voor luchtvaartonderzoek. Een aswolk wordt op 60 kilometer afstand herkend en biedt de piloot dan de gelegenheid zijn route te wijzigen.
Vliegtuigmaatschappij EasyJet wil het systeem graag hebben. „We mogen niet nog eens de scènes meemaken van de lente van 2010 toen er dagenlang niet werd gevlogen in Europa”, aldus de technisch directeur van EasyJet, Ian Davies.
De proef was een gevolg van de verwarring die in de Europese luchtvaart ontstond na de uitbarsting van de IJslandse vulkaan in april 2010. Het Europese luchtruim werd bijna een week gesloten uit vrees voor de aswolk. Tienduizenden vluchten gingen niet door en de luchtvaart leed zeker 2 miljard euro schade. Naar schatting 10 miljoen reizigers ondervonden hinder van de ‘vliegstilte’.