„Kerk weet niet om te gaan met media bij imagoschade”
Kerken zijn niet voorbereid op een publiciteitscrisis. Veel predikanten en andere kerkleiders overschatten zichzelf door te denken dat hun communicatievaardigheden wel op peil zijn. Als kerken hun kennis in het omgaan met de media niet bijspijkeren, leidt dat tot sluiting van kerken.
Dat stelt de Australiër Lyall Mercer van Mercer PR, een communicatiebureau dat onder meer kerken begeleidt in communicatiestijlen en crisiscommunicatie. Christian Today schreef er dinsdag over.
De combinatie van sociale media als Twitter of Facebook en de algemene nieuwskanalen kunnen schijnbaar betekenisloze gebeurtenissen opblazen tot iets groots. „Voor de eerste keer zijn de algemene media voornamelijk antikerkelijk. Ze worden gevoed door sociale media die een platform bieden voor standpunten van minderheden met meer aandacht en geloofwaardigheid dan vroeger.”
De media worden gedwongen om nieuws snel te publiceren en maken daarbij dankbaar gebruik van media als Twitter. Daarbij nemen kranten en andere nieuwsbronnen het met de controle van feiten niet altijd zo nauw. „Dat zorgt voor een perfecte storm voor kerken en kerkelijk leiders. Die zijn te vaak overrompeld als ze het voorwerp worden van kritiek of een aanval.”
Australische kerken staan op achterstand in vergelijking met Amerikaanse kerken, aldus Mercer. „Kerken in Australië worden niet beschouwd als een centraal onderdeel van de gemeenschap. Dat betekent dat velen met cynisme en vijandschap naar de kerk kijken. Ze zien niet het goede dat kerken doen maar worden gedreven door een atheïstische ideologie.”
Volgens Mercer is voor kerken het maken of doorlichten van een mediastrategie onontbeerlijk. „Het is een illusie om als voorganger te denken dat je een communicatiebeleid kunt ontwikkelen temidden van een mediastorm.”