Economie

„Winstgevendheid Europese banken onder druk”

AMSTERDAM (ANP). Europese consumentenbanken verwachten dat hun winstgevendheid de komende jaren slechts beperkt verbetert. Een van de bedreigingen is concurrentie van nieuwe marktpartijen die alternatieven bieden voor online betalen, lenen en valuta’s wisselen. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants.

5 November 2013 14:18Gewijzigd op 15 November 2020 06:48

Zo lanceerde internetwarenhuis bol.com onlangs een nieuwe betaaloptie: producten kunnen voortaan ook met airmiles worden aangeschaft. Na de veelbesproken digitale valuta bitcoin, opnieuw een alternatief betaalmiddel dat de inkomsten van de traditionele consumentenbank bedreigt, zegt het adviesbureau.

Andere nieuwe concurrenten zijn PayHere, Square en iZettle, die via iPhone en iPad onlinebetaling in winkels mogelijk maken, platforms als Zopa en Kickstarter die onderlinge leningen faciliteren zonder dat de bank er nog aan te pas komt en marktplaatsen als TransferWise en CurrencyFair die rechtstreekse valutaruil organiseren.

De opkomst van nieuwe marktspelers die basale bankdiensten leveren, is een van de serieuze bedreigingen, volgens ruim 60 Europese banken die Roland Berger onlangs aan de tand voelde over de toekomst van retail banking. Zo acht 95 procent het waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk dat externe aanbieders van betaalproducten hun winsten de komende 3 jaar zullen aantasten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer