Sanoma op de schop
HELSINKI (ANP). Het Finse mediabedrijf Sanoma gaat het bedrijf volledig reorganiseren waardoor nog maar drie mediatakken overblijven: Sanoma Media Nederland, Sanoma Media Finland en Sanoma Learning. Tegelijk met de veranderingen gaat het bedrijf een kostenbesparingsprogramma doorvoeren van 60 tot 100 miljoen euro. Dit maakte Sanoma donderdag bekend.
Sanoma is van plan verder een nieuwe activiteit op te zetten met Sanoma Digital, om de groei van digitale diensten te versnellen. Als gevolg van de reorganisatie schrapt Sanoma in Finland maximaal 70 banen. Eind 2016 wil het concern de 100 miljoen aan kostenbesparingen hebben gerealiseerd.
De beoogde kostenbesparingen zullen resulteren in ontslagen, waaronder de donderdag al aangekondigde in Finland en bij de tijdschriftengroep in Nederland, zegt het bedrijf. Ook de media-activiteiten in Rusland en België worden tegen het licht gehouden. „Ontslagen zijn ongelukkig, maar waarschijnlijk onvermijdelijk voor Sanoma om te kunnen investeren in innovatie en groei in de toekomst”, zei topman Harri-Pekka Kaukonen in een toelichting.
Kaukonen: „Nieuwe technologieën veranderen het gedrag van mediaconsumenten fundamenteel. Dit geldt ook voor adverteerders. Dit impliceert een snelle stijging van reclame in digitale kanalen. Daar spelen wij op in door onze media-activiteiten te reorganiseren, ons te richten op structureel aantrekkelijke markten en ons bedrijf om te zetten naar digitale diensten.”
Tegelijk met de reorganisatieplannen maakte Sanoma ook de resultaten over het derde kwartaal bekend. De omzet daalde met 5,1 procent tot 568 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 76,9 miljoen euro. In het derde kwartaal in 2012 was dit nog 79,8 miljoen.
Sanoma verwacht dat de groepsomzet voor het hele jaar met meer dan 4 procent zal krimpen. Het bedrijfsresultaat zal naar schatting beneden de 180 miljoen euro blijven.