Internetshops bedreigen Gelderse winkelcentra
APELDOORN. Het wordt lastig om de centra van Gelderse steden zoals Apeldoorn, Ede en Doetinchem aantrekkelijk te houden, nu winkelen via internet snel terrein wint, melden onderzoekers.
Alleen binnensteden waar bezoekers ook graag verblijven om andere redenen dan de traditionele winkels, zijn in de toekomst levensvatbaar als „marktplaats.” Die voorspelling deden de onderzoekers Gerard Marlet, Roderik Ponds en Clemens van Woerkens van Atlas voor gemeenten woensdag op een congres in Apeldoorn. Zij presenteerden er ”De toekomst van de Gelderse stad”, een rapport dat zij schreven in opdracht van de provincie.
Als het inwonertal van een stad en de directe regio stagneert of afneemt, krijgen winkels in de binnensteden ook te maken met een dalende vraag en afnemende koopkracht, aldus de onderzoekers. „Dit wordt versterkt door de sterke groei van online winkelen en een vaak toenemend winkelaanbod aan de randen van de stad, waardoor de functie van de binnenstad als marktplaats verder onder druk komt te staan.”
In de toekomst zijn alleen binnensteden met een hoge belevingswaarde levensvatbaar, verwachten de onderzoekers. „Dit zijn historische binnensteden met een gevarieerd horeca-aanbod en/of voorzieningen op het gebied van cultuur en vrije tijd.”
Voor Arnhem en Nijmegen zien de onderzoekers kansen in een verdere profilering als bovenregionaal centrum voor horeca en cultuur en andere vrijetijdsvoorzieningen. Sterke punten van Zutphen zijn de historische binnenstad en de ligging aan de IJssel, terwijl Tiel en Harderwijk de functie van regionaal centrum behouden.
De vraag voor Ede en Apeldoorn is vooral hoe ze beter kunnen profiteren van de relatief grote aantallen toeristen die naar de Veluwe komen. De onderzoekers voorspellen dat de binnenstad van Doetinchem het zwaar te verduren krijgt als gevolg van krimp, vergrijzing en leegstand.