Economie

Boeren boos over lage melkprijzen

Melkveehouders zijn boos over het stunten met lage melkprijzen. Zij vrezen hiervan de dupe te worden en dreigen met acties.

Redactie economie
19 November 2003 08:24Gewijzigd op 14 November 2020 00:44

Het stunten met de melkprijzen bij onder meer Albert Heijn, C1000 en vanaf donderdag ook bij de winkels van Laurus heeft tot woede geleid bij de boeren. AH zette maandag een nieuwe stap in de prijzenslag die al bijna een maand in de supermarkten woedt. Het concern kwam met een nieuwe goedkope zuivellijn onder de naam De Zaanse Hoeve. Concurrent C1000 volgde nog dezelfde dag met prijsverlagingen. Andere goedkopere supermarkten als Aldi hadden al eerder hun melkprijzen verlaagd.

Het antwoord van Laurus met de formules Super de Boer, Edah en Konmar liet een dag op zich wachten, maar mocht er zijn. Vanaf donderdag komt de onderneming met een geheel nieuwe eigen zuivellijn: Mellinde. Bij Super de Boer en Konmar kost een liter melk met 49 cent dan net zoveel als bij AH. Bij Edah, die zich als goedkopere supermarkt wil profileren, kost de melk 47 cent. Verder komt Laurus net als AH met goedkope karnemelk, magere yoghurt en vanillevla.

Zowel Laurus als AH betrekt melk van het zuivelconcern Campina. AH neemt de prijsverlaging van de melk geheel voor zijn rekening, Laurus wilde niet zeggen welk deel de partijen betalen.

Hoewel in ieder geval AH de verlaging voor zijn rekening neemt, zijn de boeren bang dat zij op den duur moeten opdraaien voor de daling van de melkprijzen. „De lagere prijzen worden hoe dan ook doorgerekend aan de boer”, aldus een woordvoerder van de boerenorganisatie LTO-Nederland. Volgens hem gebeurt dat met een vertraging van een aantal maanden.

Zowel LTO-Nederland als de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) heeft inmiddels gedreigd met acties tegen de betrokken supermarkten. Hoe die eruit komen te zien, is nog niet bekend. Volgens de NMV produceren boeren nu al 12 cent onder de kostprijs. Volgens een woordvoerster wordt er al jaren roofbouw op de melkveehouders gepleegd en zien zij geen andere opties meer dan acties voeren. „Wat de mensen zich moeten realiseren, is dat goedkoop uiteindelijk duurkoop wordt.” Steeds meer boeren stoppen ermee, waardoor op een gegeven moment melk buiten de grenzen moet worden gehaald.

LTO gaat vanaf vrijdag supermarkten die minder dan 47 cent voor een liter halfvolle melk vragen met naam en toenaam op internet zetten. Mochten die supermarkten volgende week dinsdag nog stunten met de prijzen, dan volgen acties. Een woordvoerder wilde niet vooruitlopen op de actievorm, maar het dumpen van melk voor supermarktwinkels is uit den boze. „Melk laten weglopen, is onverantwoord.”

De melkveehouders ergeren zich aan de prijzenslag. „Burgers en consumenten vragen allerlei extra maatregelen van veehouders in het kader van dierenwelzijn, natuur en landschap, onderhoud van het landelijk gebied en extensivering van bedrijven. Dit maatschappelijk verantwoord produceren mag ook worden verwacht van de volgende schakels in de keten. Als supermarkten met elkaar een prijzenslag uitvechten, doen ze dat over de rug van de boeren. Want vroeg of laat vertalen lagere marges van de melk zich toch in de uitbetalingsprijs voor de boeren”, aldus S. Schenk, voorzitter van LTO-Rundveehouderij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer