„Meer slachtoffers bij crash”
Als een vliegtuig in de buurt van Schiphol neerstort, is de kans op veel slachtoffers groter dan in 1990. Dit komt vooral doordat er veel huizen rond de luchthaven zijn bijgebouwd. Het risico op een vliegtuigongeluk is echter niet toegenomen, zei een woordvoerder van Schiphol maandag.
De discussie over de veiligheid rond de luchthaven is eind oktober losgebarsten. Staatssecretaris Van Geel (Milieu) zei toen in de Tweede Kamer dat het risico op zware ongelukken, zoals de Bijlmerramp, groter is geworden.
In de twee jaar geleden goedgekeurde luchtvaartwet staat dat dit zogenoemde groepsrisico in de ruime omgeving van Schiphol in 2005 niet groter mag zijn dan in 1990. De Tweede Kamer nam toen een dergelijk amendement van PvdA-kamerlid Van Gijzel aan.
De naleving van dit amendement is onmogelijk geworden, stelt Van Geel. Sinds 1990 zijn er veel woningen rond Schiphol bijgebouwd. Ook is het aantal vluchten verdubbeld tot ongeveer 400.000. De Tweede Kamer zou vandaag op verzoek van de PvdA over de uitlatingen van de staatssecretaris praten.
Naleving is alleen mogelijk als er 150.000 huizen worden gesloopt of als het aantal vluchten op Schiphol wordt teruggeschroefd naar 200.000 per jaar, zei de woordvoerder van de luchthaven. „Dat zou dramatisch zijn voor Nederland.”
De huidige discussie over de kans op grote rampen rond luchthaven Schiphol moet in het juiste perspectief worden gezet, voegde de woordvoerder daaraan toe. Sinds 1976 sterven er door vliegtuigongelukken in de westerse wereld jaarlijks gemiddeld vijf mensen op de grond, stelt de zegsman. De laatste jaren waren dit er ongeveer anderhalf. Maar door treinongelukken, bijvoorbeeld op overwegen, komen per jaar in Nederland zo’n veertig personen om het leven. De Schiphol-woordvoerder rekent zelfmoorden niet mee.
De luchtvaart in Nederland is niet onveiliger geworden, dankzij een nieuwe generatie vliegtuigen die veel veiliger is dan de voorgangers. Sinds de ingebruikname van de Polderbaan, de vijfde start- en landingsbaan van Schiphol, zijn er bovendien minder vluchtroutes boven bewoond gebied.
Volgens internationale organisatie voor de burgerluchtvaart ICAO viel er vorig jaar één slachtoffer per 83.000 rondjes van 40.000 kilometer om de aarde. In de eerste zes maanden van dit jaar vonden in de gehele wereld twaalf vliegtuigongevallen met dodelijke afloop plaats. Dat was het laagste aantal over zo’n periode in de laatste tien jaar, aldus Schiphol.
Vereniging Milieudefensie is het volledig oneens met Schiphol en staatssecretaris Van Geel. De milieuorganisatie stapt samen met omwonenden naar de rechter om veiligheidsnormen voor Schiphol af te dwingen. Staatssecretaris Van Geel blijft bij zijn standpunt dat er geen veiligheidsnorm nodig is om de kans op een vliegramp te beperken. De milieuorganisaties en omwonenden willen dat Van Geel, precies zoals is vastgelegd in de Wet luchtvaart en beloofd door de overheid, onmiddellijk begint met het ontwikkelen van een fatsoenlijke veiligheidsnorm.