Economie

Unilever ziet zwakke groei opkomende markten

ROTTERDAM (ANP). Unilever heeft de omstandigheden op veel van zijn snelgroeiende markten in bijvoorbeeld Azië de afgelopen tijd zien verslechteren. Dat meldde de producent van voedings- en verzorgingsmiddelen maandag, vooruitlopend op bijeenkomsten met investeerders.

30 September 2013 18:51Gewijzigd op 15 November 2020 06:07

Unilever gaf aan dat de opkomende markten steeds minder sterk groeien. In het lopende kwartaal werd die ontwikkeling versterkt doordat veel lokale valuta een aanzienlijk deel van hun waarde verloren. Tegelijkertijd blijven de resultaten in Europa en Noord-Amerika hooguit stabiel.

Het concern verwacht dat de omzet, gecorrigeerd voor onder meer valutaschommelingen, in het derde kwartaal met 3 tot 3,5 procent groeit. In het eerste halfjaar kwam de zogeheten onderliggende omzetgroei nog uit op 5 procent.

Unilever haalt bijna 60 procent van zijn omzet uit de opkomende markten, zoals China en India. Het bedrijf is daarom ook kwetsbaar voor de afzwakkende groei die zich in die landen de afgelopen maanden heeft voorgedaan. Vooral in India is de economische groei stevig teruggevallen. Daarnaast is de waarde van de roepie gekelderd tot het laagste niveau ten opzichte van de dollar ooit.

Een woordvoerder van het bedrijf liet maandagavond weten dat Unilever de groei vooral ziet vertragen in India, Bangladesh, Thailand, Brazilië, Mexico, Colombia, Rusland, Egypte, Saudi-Arabië en Zuid-Afrika.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer