Binnenland

Gevreesd toezicht op godsdienstles blijft uit

Het door de politiek gewenste toezicht van de onderwijsinspectie op godsdienstlessen blijft uit. Reformatorische en gereformeerd vrijgemaakte scholen zeggen niets te merken van de aangekondigde controle door de onderwijsinspectie.

Onderwijsredactie
17 November 2003 10:42Gewijzigd op 14 November 2020 00:43

Dat meldde het EO-radioprogramma De Ochtenden vanmorgen. „Van de scholen uit onze achterban krijgen we te horen dat godsdienst geen bijzonder aandachtspunt is bij inspectiebezoeken”, zegt drs. J. Braaksma van de reformatorische schoolbegeleidingsdienst BGS in Ridderkerk. Zijn mening wordt bevestigd door mr. V. A. Smit van de reformatorische schoolbesturenorganisatie VGS. „De wijze waarop de onderwijsinspectie omgaat met godsdienstlessen is geen trendbreuk met het verleden. Het is in de inspectie te prijzen dat ze zich niet laten leiden door incidenten in het onderwijs”, aldus Smit, die daarmee doelt op enkele voorvallen in het islamitisch onderwijs.

Eind vorig jaar besliste de Tweede Kamer dat de onderwijsinspectie voortaan extra toezicht zou houden op het vak godsdienst. Aanleiding was de angst dat in godsdienstlessen op bijzondere scholen zou worden aangezet tot onverdraagzaamheid, intolerantie en discriminatie. Het besluit riep onrust op bij onder meer reformatorische en gereformeerd vrijgemaakte scholen. Zij vreesden aantasting van de vrijheid van onderwijs. Die angst blijkt nu ongegrond.

Afgelopen maand bracht de inspectie een bezoek aan het reformatorische Calvijncollege in Goes. „Er is bij ons niet expliciet naar het vak godsdienst gekeken”, zegt directielid C. Guiljam. „De gesprekken en bezoeken waren niet anders dan voorgaande jaren.”

Op het gereformeerde Greijdanuscollege in Zwolle deed zich hetzelfde voor. „Onlangs brachten inspecteurs lesbezoeken op onze school. Ik had ze verwacht in de godsdienstles, maar ze kwamen niet”, aldus godsdienstdocent J. Doornbos. Een woordvoerster van de onderwijsinspectie zegt dat godsdienstlessen alleen speciale aandacht krijgen „als daar aanleiding toe is. En dat is tot nu toe niet het geval geweest.”

Met het oog op bezoeken van de onderwijsinspectie hebben de reformatorische scholen een notitie opgesteld, waarin ze zich verantwoorden voor hun reformatorische identiteit. „Niet alle inspecteurs hebben een juist beeld van wat reformatorisch onderwijs inhoudt. In de notitie vertellen we waar we voor staan en dat we niet aanzetten tot intolerantie of onverdraagzaamheid”, aldus Guiljam van het Calvijncollege.

Het is inmiddels wel voorgekomen dat de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) scholen op de vingers tikt omdat zij een lesmethode gebruiken die niet zou deugen. Het betreft de reformatorische geschiedenismethode ”Er is Geschied”. Die is volgens de SLO niet multicultureel genoeg en bevat uitspraken die kwetsend zijn voor bepaalde bevolkingsgroepen. Het gaat concreet om de zinsnede: „Het was ook een dwaling dat de kerk (RK-Kerk, red.) vergeving van zonden kon schenken als iemand berouw toonde.” De SLO vindt dat zo’n uitspaak zorgvuldiger geformuleerd moet worden en dat het gelijk van de eigen religie, in dit geval het protestantisme, tegenover kinderen gerelativeerd moet worden.

Drs. L. D. van Klinken, schoolbegeleider bij het Ds. G. H. Kerstenonderwijscentrum in Veenendaal, heeft over de gang van zaken een gesprek met de SLO gehad.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer