Jamin kritiseert misbruik naam
Jamin Winkelbedrijf stoort zich aan de titel van het boek ”Doorzakken bij Jamin” van Hanneke Groenteman en wil dat uitgeverij De Bezige Bij die titel schrapt.
Volgens Jamin, dat gespecialiseerd is in de verkoop van snoep, heeft Groenteman zonder toestemming het merk Jamin in de titel van haar boek gebruikt en is dat in strijd met de Merkenwet. Dat bevestigde zaterdag directeur M. Koster van dat bedrijf.
Jamin eist in een brief aan De Bezige Bij dat de uitgeverij de titel wijzigt en het merk ”Jamin” daarin verwijdert. Koster wil snel met alle partijen rond de tafel en beraadt zich op juridische stappen.
De Jamin-directeur noemt het „op zijn minst vreemd” en „niet netjes” dat schrijfster Hanneke Groenteman het merk Jamin in de titel heeft gebruikt zonder afspraken te maken. „Wij zien dat als oneigenlijk gebruik. Het lijkt erop dat mevrouw Groenteman wil meeliften op de bekendheid van een ander. De gang van zaken verbaast ons.”
In het boek ”Doorzakken bij Jamin” verhaalt Groenteman in 23 korte verhalen met titels als ”Oprah”, ”Etende rug” en ”Buffet” over haar gewichtsproblemen en de manier waarop zij geprobeerd heeft die het hoofd te bieden. Volgens Koster wordt in de snoepwinkels door klanten naar het boek gevraagd. „Mensen denken dat wij dat gezamenlijk hebben gemaakt. De titel wekt verwarring.”
Directeur R. Ammerlaan van De Bezige Bij zei dat de uitgeverij met haar advocaat een passende reactie voorbereidt. Ammerlaan liet al wel weten „verbaasd” te zijn over de eis van de snoepketen. „De naam Jamin hoort volgens ons bij het normaal taalgebruik op straat. Zij hebben die naam er zelf bij het publiek willen in boren. Ik zie niet in wat er negatief aan de titel is.”
Het boek bezet in weekblad Elsevier op dit moment de derde plaats in de topvijf van bestverkochte boeken.