Economie

Telegraaf en AD krimpen, FD groeit

De betaalde papieren oplage van De Telegraaf en het Algemeen Dagblad is in het tweede kwartaal opnieuw gekrompen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Bij Het Financieele Dagblad nam de oplage daarentegen toe. Dat blijkt uit cijfers die oplage-onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd.

Redactie digitale media
24 September 2013 09:32Gewijzigd op 15 November 2020 05:59
beeld ANP
beeld ANP

Bij De Telegraaf zakte de betaalde papieren oplage met ruim 50.000 kranten tot 475.339, bij het AD met meer dan 10.800 naar 370.446. Bij Het Financieele Dagblad kwam de betaalde papieren oplage uit op 50.566, bijna 2400 meer vergeleken met een jaar eerder. Het digitale klantenbestand van het FD vervijfvoudigde tot 58.126.

De Volkskrant zag de papieren oplage vorig kwartaal licht oplopen tot 232.888. Bij NRC Handelsblad daalde de oplage, van ruim 190.000 vorig jaar, tot 176.244. Het aantal digitale abonnementen groeide wel fors, met bijna 64 procent tot 27.480.

Vrouwenbladen als de Viva en Flair (beide van Sanoma) zaten het afgelopen kwartaal in de hoek waar de zwaarste klappen vielen. De HOI-cijfers laten zien dat de betaalde oplage van de Viva met bijna 25 procent omlaag doken tot 48.592. Bij Flair bedroeg de daling bijna 23 procent naar 67.097. Ook bij Nieuwe Revu, een ander blad van uitgever Sanoma, liet de betaalde oplage een soortgelijke daling zien.

De totaal verspreide oplage van het Reformatorisch Dagblad bleef beperkt tot een daling van 2,3 procent tot 48.753. De introductie van tabloid werd positief ontvangen door de abonnees en had een gunstige invloed op de oplagecijfers.

De oplage van de e-paper (de digitale editie van de krant) steeg daarentegen met 16 procent tot 5641 abonnees.

De HOI-cijfers zeggen niet alles over het aantal betalende abonnees van een krant. Zo rekent HOI deeltijdabonnementen om naar een zesdaagse oplage, waardoor dergelijke abonnementen maar gedeeltelijk meetellen in het totaal. Het totaal aantal betalende abonnees van het Reformatorisch Dagblad bedroeg in het tweede kwartaal ongeveer 54.000. Dagelijks wordt de krant gelezen door gemiddeld 132.000 lezers.

Met een totaalbereik van 12,6 miljoen Nederlanders blijft de gedrukte krant in zijn algemeenheid ondanks oplage dalingen nog steeds sterk. Ruim 8 miljoen Nederland lezen zelfs dagelijks een dagblad.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer