Plus wil prijzenslag verhalen op leveranciers
DE BILT (ANP). Supermarktketen Plus wil inkomstenverlies als gevolg van de prijsverlagingen die in gang zijn gezet door concurrent Albert Heijn, verhalen op zijn leveranciers. Dat liet een woordvoerster van Plus maandag weten na berichtgeving van de NOS.
Plus heeft de afgelopen twee weken zeker 1300 producten in prijs omlaag geschroefd. „Als wij de prijzen niet ook verlagen, dan gaan klanten naar een supermarkt die dat wel heeft gedaan. Maar wij hebben hierdoor te maken met een verlies op de marges.”
De zegsvrouw bevestigt dat Plus het verlies bij zijn leveranciers in rekening wil brengen. Plus heeft de leveranciers ook gevraagd om „met creatieve oplossingen te komen”. Aan wat voor soort oplossingen dan moet worden gedacht, wil de de keten uit concurrentieoverwegingen niet zeggen.
De woordvoerster wil het woord ‘prijzenoorlog’ niet in de mond nemen. De oproep aan de leveranciers heeft volgens haar alleen betrekking op prijzen die al zijn verlaagd. Er staan vooralsnog geen nieuwe prijzenslagen in de planning.
Plus is alleen niet de enige supermarkt die afgelopen weken leveranciers heeft benaderd om de inkoopprijzen bij te stellen. Volgens Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), heeft een aantal concurrenten vergelijkbare verzoeken neergelegd. Hij vindt die ontwikkeling geen goede zaak. „Supermarkten concurreren hevig met elkaar. Maar de kosten van dat ondernemerschap moeten ze niet afwentelen op de leverancier.”
Onlangs hebben Nederlandse supermarkten nog de handtekening gezet onder een Europese gedragscode voor handelspraktijken. Daarin is afgesproken dat de prijsonderhandelingen met leveranciers voortaan op een respectvolle wijze zullen worden gevoerd. Vorig jaar ontstond er commotie in de sector toen Albert Heijn en Jumbo extra kortingen eisten van hun leveranciers, waarbij ze volgens de levensmiddelenindustrie inbreuk maakten op eerder gemaakte contractafspraken.